Programa d’Impuls de la LECtura

Motivacions del Programa d’Impuls de la LECtura

L’observació de l’evolució de la competència lectora dels nostres alumnes, ens fan entendre que cal reforçar i molt les capacitats del nostre alumnat a l’hora d’enfrontar-se a un text escrit. Entre moltes altres causes, l’exposició constant a estímuls audiovisuals ha fet recular d’una manera ostensible la pràctica de la lectura i de l’escriptura. A les aules en tenim l’evidència cada dia i això influeix de manera negativa no només en l’adquisició i pràctica d’aquestes competències, sinó també en la capacitat dels alumnes a l’hora de pensar i reflexionar sobre els coneixements que reben i les situacions a què diàriament s’enfronten.

Podríem aportar moltes dades sobre els avantatges d’un bon lector tant en l’àmbit acadèmic com en el personal i professional i, a l’inrevés, també podem constatar l’alt grau de frustració que pateixen aquells que no poden copsar el sentit general o el significat concret d’un text o que no poden posar per escrit allò que necessiten expressar o exposar. Un bon lector sabrà llegir i comprendre també el seu entorn i les seves emocions, i aquesta és una premissa necessària i bàsica per moure’s en aquesta realitat canviant en la qual vivim i avaluar-la amb sentit crític.

Tot plegat ens porta a prendre la iniciativa i buscar com podríem ajudar els nois i noies a adquirir una major competència lectora i, de retruc, ajudar-los a reflexionar d’una forma pausada, lògica i crítica sobre tot el que se’ls presenta dins i fora de les aules. En definitiva, estem convençuts que cal treballar per augmentar la competència lectora com a eina essencial que primer ajudi els nostres alumnes a cursar l’ESO i el Batxillerat amb majors garanties d’èxit, i després a enfrontar-se als problemes de la vida quotidiana entenent-los.

En funció de tot això, al nostre institut hem dissenyat un Programa d’Impuls de la LECtura (Programa ILEC) del qual aquí hi trobareu un breu resum dels elements principals:

Objectius generals del Programa ILEC:

• Erradicar l’analfabetisme funcional i adquirir una bona mecànica lectora i la fluïdesa suficient que permeti al lector  centrar l’atenció en el contingut de la paraula.
  • Potenciar la lectura com a eina bàsica per accedir al coneixement en qualsevol àmbit d’estudi.
  • Ampliar el vocabulari.
  • Potenciar la lectura per a poder fer un bon ús de les eines de treball, ja siguin analògiques o digitals.
  • Normalitzar el fet de llegir i adquirir un major domini d’aquesta competència.
  • Descobrir com la lectura ens permet accedir a mons i coneixements que ens estan vedats si no llegim.
  • Descobrir la lectura també com a forma d’entreteniment i d’evasió.
  • Desenvolupar el pensament abstracte.
  • Ampliar la capacitat de pensament crític.

Objectius específics:

Aquests objectius es refereixen a la necessitat de realitzar activitats diferents a diversos nivells i en moments diferents del curs. A banda de la lectura, també es vol fer un treball reflexiu sobre la lectura. Per això pretenem treballar de manera diferents els objectius en els diferents nivells:

1r d’ESO:

• Treballar la mecànica lectora, és a dir, assegurar-nos que els alumnes són capaços de llegir amb fluïdesa.
      • Treballar la lectura en veu alta per aprendre a escoltar-se i a escoltar.

2n d’ESO:

• Llegir de forma autònoma, preferentment textos narratius.

3r d’ESO:

• Treballar la lectura en silenci i alhora ensenyar el lector a extreure’n els continguts.
      • Treballar la lectura lenta i comprensiva.
      • Adquirir competència en l’ús de múltiples diccionaris.

4t d’ESO:

• Treballar la lectura com a eina de debat.

1r de Batxillerat:

• Treballar el comentari de text de manera àmplia, és a dir, no només utilitzen textos literaris sinó amb textos tècnics, científics, de filosofia o que plantegin fets i debats de l’actualitat.
      • Treballar textos d’una certa complexitat que ajudin l’alumne a pensar de manera abstracta i crítica.

Biblioteca:

En paral·lel al Programa ILEC, també s’ha habilitat un espai de 50m2 per a Biblioteca. El model de biblioteca que posem en funcionament no ha de ser tan sols un espai de lectura ni tampoc una aula polivalent. Es pretén un model dinàmic en el qual a les funcions clàssiques de la Biblioteca se n’afegeixin de relacionades amb activitats que s’impulsin des d’ella o també des dels alumnes que hi tinguin interès.

El Programa ILEC té la vocació de ser un projecte transversal de centre, sobretot perquè estem convençuts que és una eina del tot necessària per impulsar la millora de la competència lectora dels nostres alumnes. Som conscients que es tracta d’un projecte en construcció que ha de tenir la plasticitat suficient que ens permeti anar corregint el rumb sobre la marxa i en funció dels resultats obtinguts. I entenem, també, que és importantíssima la implicació de tots els àmbits de l’institut per a poder donar resposta als motius que ens han empès a engegar-lo, és a dir, per a dotar els alumnes del nostre institut de les aptituds que els permetin llegir i entendre qualsevol tipus de text.