Història

Abans de ser l’actual Institut Intermunicipal del Penedès, el nostre centre va ser l’Escola Intermunicipal del Penedès, un centre d’ensenyament nascut l’any 1981 a partir de la iniciativa d’una colla d’ajuntaments de la comarca liderats pel de Sant Sadurní d’Anoia. A més d’aquest, també eren titulars del centre els ajuntaments de Gelida, Sant Quintí de Mediona, Sant Pere de Riudebitlles, Torrelavit, Sant Llorenç d’Hortons, el Pla del Penedès i Subirats. A tots ells els empenyia la voluntat de resoldre la mancança d’ensenyament públic de secundària en aquesta zona del Penedès.

Els primers edificis que van allotjar l’Escola Intermunicipal van ser l’edifici de les Escoles Públiques de la plaça Nova, que va acollir els alumnes d’FP, i l’aulari de La Triola que acollia els de BUP. Més endavant i fins ara, és l’edifici de l’antiga Escola Vilarnau el lloc que acull el nostre institut.

Més endavant, es va constituir la Mancomunitat de Municipis de l’Alt Penedès i va ser aquesta entitat la que va gestionar el centre. Es finançava amb els diners que li transferia la Generalitat de Catalunya amb qui tenia signat un conveni singular. Aquest conveni determinava que la Generalitat havia de pagar amb caràcter finalista el cost del professorat, el personal no docent i el manteniment del centre. El professorat era contractat per la MMAP i no pertanyia al cos docent del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. En canvi, el fet que aquest centre es mantingués totalment amb fons de la Generalitat de Catalunya el convertia en un centre públic per als seus alumnes.

La situació geogràfica fa que actualment el centre tingui adscrits els CEIP del Pla del Penedès, Sant Pere de Riudebitlles, Sant Llorenç d’Hortons, Sant Sadurní d’Anoia, Subirats i Torrelavit i que els alumnes procedents de tots aquests municipis puguin accedir als estudis d’Ensenyament Secundari Obligatori, de Batxillerat, de Cicles Formatius de Grau Mig i de Grau Superior i dels Programes de Formació i Inserció.

L’any 2021, el centre deixà de ser gestionat per la MMAP i, per tant, des del curs 2021-2022 forma part de la xarxa de centres públics del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya a tots els efectes.