Un Viver més fort. Reflexions

Des del curs passat l’Institut Escola El Viver formem part del Laboratori de transformació educativa. Aquest curs 2021-22, hem entrat a formar part del Programa d’Innovació PAcTE (Programa d’acceleració de la transformació educativa/Eines per al canvi) que impulsa el Departament d’Ensenyament des del propi Laboratori amb l’objectiu de  donar eines per tal de reflexionar i caminar cap a un canvi educatiu, fent així un Viver més fort.

El passat dimarts 21 de setembre  vam ser partícips de la Jornada de benvinguda del Laboratori de Transformació i vam escoltar molt atentament la ponència de l’Anna Jolonch. Aquesta ponència,i juntament amb les preguntes proposades al Laboratori ens ha portat a transferir al nostre claustre aquestes reflexions. Vam proposar al claustre fer diferents grups de treball intercicles i/o interetapes per parlar, reflexionar, intercanviar opinions i arribar a acords vers aquestes preguntes.  En aquest article presentem les conclusions de la mateixa.

La comunitat educativa de l’Institut Escola El Viver tenim molt clar que una de les més importants prioritats de la nostra feina és treballar per aconseguir la millor excel·lència educativa que ens permeti afrontar amb garanties d’èxit els reptes que trobem davant nostre cada dia.

Com fem de l’escola una organització que aprèn i una unitat de recerca i com podem millorar el lideratge pedagògic al centre?

Un dels primers objectius que ens hem marcat aquest nou curs és fomentar l’esperit d’equip que ens ajudi a donar una atenció més ampla i compacta als i les nostres alumnes, gràcies a la construcció d’una comunitat forta, capaç de donar resposta a totes les necessitats educatives d’El Viver i que sigui conscient de la realitat del centre. Hem de ser conscients del seus problemes, les seves inquietuds i els seus neguits.

Necessitem tenir espais de debat, on cadascú pugui donar la seva opinió, sigui escoltat i trobi un espai on posar en comú les seves necessitats i neguits, de manera que es puguin generar estratègies comunes. Aquesta comunicació entre iguals ens ha de permetre conèixer-nos més i crear vincles que ajudin a construir una estratègia comuna i forta per aconseguir els nostres objectius.

Com podem millorar el lideratge pedagògic al centre?

Som conscients que una peça clau d’aquest projecte és aconseguir un equip docent estable i reforçat i, per això la codocència s’ha convertit en un dels pilar fonamentals d’El Viver. Treballar amb un o una altre/a docent ens permet desenvolupar les nostres tasques d’una manera molt més individualitzada i empàtica, adaptada a les necessitats de cadascun, atenent d’una manera molt més efectiva la diversitat.

La part humana de la nostra feina és un element primordial del nostre dia a dia, creiem en una educació individualitzada, significativa i autèntica, que esdevingui clau en el desenvolupament dels i les nostres infants i joves, ajudant al seu creixement socioemocional i per això creiem indispensable la planificació de tutories individualitzades i les creació d’espais de conversa i de resolució de conflictes, entre ells i elles, però també entre el nostre equip docent.

El projecte d’El Viver ha entrat en una fase de cerca de l’estabilitat pedagògica per als i les nostres alumnes, de la mà d’un equip empàtic, col·laboratiu, acostumat a treballar amb comunitats grans i amb moltes ganes de superar nous reptes.

Què hem de fer, què no fem i què hem de deixar de fer?

Dins d’aquest procés no volem deixar de banda a  les famílies, són també indispensables. Ens agradaria seguir comptant amb elles per a la creació del projecte comunitari de centre que ens ajudi a ser més fortes.

El nostre propi procés de creixement haurà de tenir en compte les necessitats del barri, les característiques de les nostres famílies, però també haurà d’estar vinculat amb experiències d’altres professionals i altres centres. Creiem que compartir experiències ens permetrà portar a El Viver millores indispensables per ser més forts de cara al futur. Mesures que, a més a més, considerem que hauran de ser mesurables, avaluades i revisades amb periodicitat, amb l’objectiu de poder adaptar-nos ràpidament als canvis i poder modificar actuacions que no ens hagin donat els resultats desitjats.

Tots els i les docents d’El Viver som conscients de la gran diversitat que tenim a les nostres aules, però a vegades ens costa treure el màxim benefici d’aquest fet. Hauríem de deixar de banda la negativitat que a vegades ens envaeix i fer servir els problemes com a eina de millora de la nostra feina.

Som una comunitat docent molt gran que no volem deixar passar de banda els grans reptes i projectes socials. Volem ser un institut escola modern, innovador i referent per a tota la societat.