El departament de Català es presenta

El departament de Llengua Catalana i Literatura està format per 10 docents: Montse, Mònica, Esther, Anna Maria, Iolanda, Olga, Cristina, Laura, Gisela i Mariona. Impartim classe a tots els cursos d’ESO i batxillerat i també a l’Aula d’Acollida, un espai on actualment s’atén a 34 alumnes nouvinguts.

El nostre objectiu és l’assoliment de les competències de l’àmbit lingüístic, la qual cosa implica el treball de les habilitats relacionades amb la comprensió lectora, l’expressió escrita, la comunicació oral, la literatura i el plurilingüisme. Per aconseguir motivar l’alumnat i avançar en l’ús i coneixement de la llengua catalana combinem diferents metodologies i activitats.

Un bon exemple és la dramatització del “Tirant lo Blanc” que va realitzar l’alumnat de 1r de batxillerat. L’activitat consisteix en seleccionar un capítol per grups i preparar la dramatització per tal d’enregistrar-la i, posteriorment, visionar-la a l’aula. Aquesta activitat permet completar la lectura d’una manera dinàmica i motivadora. Podeu veure’n una mostra clicant aquí.

A cada curs es programen sortides relacionades amb el currículum de la matèria de Llengua Catalana i literatura. Una d’elles és la visita a Roda de Ter i Borgonyà amb l’alumnat de 4t d’ESO i que s’organitza juntament amb el departament de Ciències Socials. Consisteix en una ruta literària a Roda de Ter per conèixer millor la vida i l’obra de Miquel Martí i Pol i, d’altra banda, aprendre el funcionament l’antiga colònia industrial de Borgonyà.

Una de les matèries que imparteix el Departament de Llengua Catalana i literatura és l’optativa de 3r d’ESO anomenada VideoArt. En aquesta optativa aprenem a entendre el funcionament del món de la imatge i posteriorment ens endinsem dins del món dels curtmetratges amb la finalitat de crear un curtmetratge amb grups cooperatius. Aquest curtmetratge és el producte final de la matèria, treballant sempre de forma col·laborativa i alhora es té molt present les TIC-TAC, així com les respectives competències digitals. En aquest enllaç us deixem un tastet d’un dels curtmetratges que van fer unes alumnes de 3r d’ESO: primer van redactar-ne la narració, després van passar la narració en format guió cinematogràfic i finalment van fer la gravació i la posterior edició del vídeo. Si el vols veure, clica aquí.

Des del departament també promovem la participació en concursos lingüístics i literaris. Cada curs, l’alumnat de 3r d’ESO es presenta al Picalletres. Es tracta d’un programa televisiu que s’emet per la xarxa de televisions locals i l’objectiu és lletrejar el màxim de paraules amb rapidesa i precisió en oposició a un equip d’un altre institut. Enguany intentarem passar totes les fases per tal d’arribar a la final. Us mantindrem informats!

A la Diada de Sant Jordi ens encarreguem del concurs literari, juntament amb els altres departaments de llengües del centre, ja que l’objectiu és incentivar l’escriptura creativa en totes les llengües que s’imparteixen. S’atorguen premis per les diferents categories: 1r, 2n cicle d’ESO i Batxillerat i CCFF.

Us hem explicat algunes iniciatives i activitats, però si en voleu veure més, als passadissos sovint hi trobareu mostres de les creacions de l’alumnat.