Setmana de la Ciència, experiments, sortides, activitats… Al Vallvera, fem ciència!

Escape room de Física

Qüestionar-nos sobre els fenòmens i els processos que observem al nostre voltant és una realitat recurrent que, de ben segur, ens fem al llarg de la nostra vida. Pesa l’aire? Per què creixen les plantes amb la llum? Per què els volcans entren en erupció? Per que no ens enfonsem a la neu quan anem amb esquís?

Les ciències pretenen respondre a tots aquells fenòmens aplicant el mètode científic. El mètode científic és un procés que serveix per a investigar tot allò que ens és desconegut i obtenir resultats i conclusions tan fiables com sigui possible, a través de l’evidència, el raonament i l’experimentació, de manera que puguin ser compartits, comparats, analitzats, reproduïts i re-interpretats per qualsevol persona.

Dissecció de pulmons

Amb això, des del Departament de Ciències, es pretén que l’alumnat sigui capaç de donar explicacions científiques elementals dels fenòmens naturals més importants i que sigui capaç de formular-se preguntes sobre el món i la vida, i sobre aquells fenòmens que formen part de la seva quotidianitat. Es vol sempre fomentar el gust per l’observació, el coneixement i el descobriment; habilitats que els han de permetre la comprensió i reflexió de fenòmens que s’esdevenen al seu entorn i que li han de facilitar una millor comprensió científica de la societat. La valoració crítica, el respecte a la natura i l’interès i cura de la salut són valors que cal que tots els nois i noies els assumeixin per contribuir a la millora de la qualitat de vida.

És per aquest motiu que treballem sempre de forma experimental, fet que fa possible que l’alumnat aprengui a partir de les pròpies experiències, afavorint la curiositat, motivació i interès per les ciències. Per tal de dur a terme aquest propòsit s’organitzen diverses activitats vivencials i competencials, com l’organització i participació a la fira de la ciència, de la que enguany hem iniciat la primera edició al centre.

En el transcurs de la Setmana de la Ciència, durant els dies 7, 8 i 9 de novembre, els alumnes de les optatives científiques de 4t de la ESO van preparar un total d’onze experiments que es presentaven, s’explicaven i s’experimentaven “in situ” a l’alumnat de primer d’ESO. La interrelació entre l’alumnat dels dos cursos permet potenciar la capacitat de mentoria de l’alumnat de 4t i la participació i capacitat de treball en grup de l’alumnat de 1r.

Simulació de la digestió

Els experiments preparats van permetre aprofundir en diversos àmbits científics: la física, la química, la geologia i la biologia. Es van treballar múltiples principis, dels quals cal destacar-ne la pressió atmosfèrica amb la pràctica d’explosions controlades; la pressió per contacte a través de la transformació com a veritables faquirs; la formació d’illes volcàniques mitjançant la mescla de cera, sorra i aigua; la visió a través d’una càmera fosca transportant l’alumnat a la realització de fotografies com si fóssim a principis del segle XIX, o la immiscibilitat de líquids quotidians, tals com l’oli, l’aigua amb colorants diversos, entre altres.

Molts d’aquests experiments es presentaran a la IX edició de la fira Ciència en Equip, que tindrà lloc el proper mes d’abril i a on l’alumnat del nostre centre està expectant per poder-hi participar. Es tracta d’una fira de divulgació científica protagonitzada per alumnat de diferents instituts de les comarques gironines i adreçada a tota la ciutadania.

Aprenent a enrasar

Cada any es participa dels diferents tallers d’àmbit científic programats pel CaixaFòrum de Girona. Aquest curs l’alumnat de la ESO i de Batxillerat científic hi participaran des de diferents àmbits.

A l’aula també es realitzen multitud d’experiments relacionats amb cada una de les matèries de ciències, tant a ESO com a batxillerat, per tal de realitzar demostracions teòriques in situ que ajudin a entendre conceptes treballats de manera vivencial, com per exemple analitza el moviment a través dels ocells del joc Angry Birds per comparar la gravetat del joc amb la terrestre.

D’altra banda, es proposen diverses sortides per vincular l’aprenentatge a la nostra vida quotidiana, com per exemple: sortida a l’Illa Roja de Pals per conèixer la seva història geològica, visita a l’escola Agrària de Cruïlles, Monells per a la realització d’un taller de bioquímica de la fruita, l’exposició Human Bodies a la ciutat de Barcelona, l’espai cràter d’Olot i el volcà Croscat, sortida geològica al Puig d’en Roca de Girona, per tal de conèixer l’entorn més immediat… Totes per acabar de consolidar els conceptes apresos a l’aula.

Experiment de la Setmana de la Ciència

Finalment, d’enguany també cal destacar que, després de múltiples anul·lacions, l’endemà de Sant Albert, patró de les ciències, es va assistir en directe, a les 7h del matí hora catalana, a l’enlairament de la missió Artemis 1 dirigida per la NASA. Encara de matinada, una trentena d’alumnes de 4t d’ESO i del Batxillerat cientificotecnològic ja eren al centre, des d’on conjuntament vam veure la preparació i l’enlairament, que va tenir lloc a les 7:47, hora nostra. Tot plegat, amb les explicacions tècniques que ens va oferir la Txell Ginesta. Moltes gràcies per aquesta emocionant experiència!

Generació Artemis, anem cap a la Lluna!

Llançament de la missió Artemis 1 de la NASA