Xerrada de la Guerra Civil Espanyola a càrrec del Just Casas

La setmana del 8 al 12 de febrer, el Just Casas, doctor en història i professor titular del departament d’Història Contemporània de la UAB, va oferir unes xerrades sobre la Guerra Civil Espanyola als alumnes de 2n batxillerat de l’institut Torre del Palau (Terrassa).

Aquestes xerrades s’enquadren dins del temari de l’assignatura comuna i obligatòria d’Història d’Espanya-Catalunya XIX-XX. Una assignatura de la qual els alumnes s’hauran d’examinar a la selectivitat el proper mes de juny.

En primer lloc en Just va començar parlant dels antecedents de la Guerra tot fent un repàs molt succint de la II República (1931-39). Va explicar també com l’etapa republicana era/és vista per les dretes com la culminació d’aquell declivi, d’aquell procés de decadència que va experimentar Espanya i va començar a finals del XIX amb la pèrdua de les colònies espanyoles: Cuba, Puerto Rico i Filipines.

Seguidament, es va centrar en l’aixecament feixista dels franquistes del juliol del 36 fent incidència en el fet que el cop d’estat va arravatar un govern republicà legítim i una forma d’estat legal i lliurement establert el 1931. Durant l’aixecament va haver zones on va triomfar el cop d’estat i zones on van quedar sota control republicà. Les dues zones sempre seran contraposades. La zona republicana serà vista pels franquistes i gent de dretes com l’antiespanya, la que persegueix la religió, la que la trenca territorialment i socialment, familiarment…mentre que la zona nacional seria (a ulls dretans) l’Espanya sana, autèntica, tradicional.  A més a més, va repassar totes les fases de la Guerra: des de la guerra de “columnes” dels primers mesos després del cop d’estat, esmentant les batalles més importants com la del Jarama, Guadalajara, Brunete, Belchite, Terol.. fins a l’última i decisiva famosa batalla de l’Ebre a Catalunya que suposà l’enfonsament definitiu de la República. També va fer esment del procés revolucionari que es va viure a la Barcelona republicana durant la guerra, els ja coneguts “Fets de Maig”.

Finalment va comentar la importància de fer conèixer aquests a les futures generacions. El poble que oblida el seu passat està condemnat a repetir-lo.

Eva Giner. Departament Socials