Ciència i conscienciació ambiental en una conferència sobre cetacis 

El passat dimarts 5 de maig, professorat i alumnat de ciències de 1r de Batxillerat i 4t ESO vam poder gaudir de la presència de la biòloga marina Carla Rubio Gonçalves i conèixer més sobre la comunicació en els cetacis. 

La Carla, especialista en odontocets i estudiant de doctorat a la Universitat de la Laguna (Tenerife), va començar amb una revisió de la seva trajectòria acadèmica i professional. 

A continuació, ens va fer un repàs de física del so i de biologia animal, i vam poder conèixer informacions curioses, com ara que a una certa profunditat tenim una “autopista del so” (canal SOFAR), que els alfeids (crustacis) són capaços de crear una ona de xoc amb la pinça i matar les preses, o que el zifi de Cuvier és el cetaci que ha donat millors registres de temps d’immersió a grans profunditats.

La ponència va continuar amb una exposició del dia a dia de la seva recerca actual. Ens va parlar del marcatge amb DTAG, que involucra un equip d’investigadors multidisciplinar i que permet obtenir dades de moviment, hàbits i condicions ambientals dels cetacis. En el cas del seu equip, el marcatge també persegueix l’objectiu de registrar comunicacions entre animals i també el grau de soroll en què viuen.

El tema del soroll ens va dur a la darrera part de la sessió i vam conèixer que el soroll antropogènic, és a dir, el causat per l’activitat humana, és el major contaminant dels oceans. Amb una imatge molt gràfica del trànsit marítim al món i a la mar Mediterrània ens vam poder adonar que estem deixant poc marge a la lliure circulació i la bona comunicació de les poblacions marítimes. També vàrem comentar altres activitats humanes amb impacte en el medi marí com les motos d’aigua o els parcs eòlics.

Per acabar, la ponent ens va oferir alguns recursos per aprofundir en la temàtica, com ara el llibre Cómo hablar balleno, de Tom Mustill, o el disc Songs of the Humpback Whales, de Roger Payne. 

Agraïm a la Carla la seva tasca de divulgació científica i conscienciació ambiental i per fer-ho d’una forma tan amena i generosa.