Les fosses comunes i el procés de recuperació i identificació de les víctimes del franquisme

El 19 de febrer, René Pacheco (arqueòleg forense) va aprofitar que estava fent una pausa en el seu projecte d’exhumacions del valle de los Caídos (Madrid), per venir a l’Institut de LLagostera a fer una xerrada per als alumnes de 2n de batxillerat.
 La xerrada tractava sobre les fosses comunes i el procés de recuperació i identificació de les víctimes del franquisme, considerant que al Gironès encara es conserven moltes fosses comunes, algunes molt properes a Llagostera, com el cas de les fosses de Cassà de la Selva o la fossa de Caldes de Malavella.
La feina de René el porta constantment a treballar per diferents països del món, però sempre intenta deixar un espai entre projecte i projecte forense per fer aquestes xerrades divulgatives.
Nosaltres li agraïm que hagi vingut al nostre centre a explicar-nos en què consisteix la seva feina i fer-nos adonar de la importància que té.
Ens explicà que les víctimes del franquisme es comptabilitzen en més de 500.000, però que encara hi ha 114.226 desapareguts, que probablement, van ser assassinats i enterrats en fosses comunes.El número de fosses comunes a Catalunya és esgarrifós: n’hi ha unes 923, de les quals 123 han estat excavades.
Però, segons René, encara queda molta feina per fer, per tal de retornar les restes enterrades als familiars per poder-los donar un enterrament digne.