El projecte Rockalins

Històric

El projecte Rockalins neix al curs 2012-13 en el moment en que el professorat de l’àrea de música de l’institut i l’Escola Municipal de Música de La Roca inicien petites col·laboracions de caràcter educatiu. L’objectiu és revitalitzar l’ensenyament de la música a l’ensenyament secundari obligatori i posar l’alumnat al centre d’aquest propòsit. En Lluís Burillo, professor de l’institut i en Pau Manté, director de l’Escola de Música, posen les bases d’una idea que no saben on els durà, però que volen que sigui transformadora.

 

Curs 2012-13

La suma d’experiències del professorat de l’INS i de l’Escola Municipal de Música dóna resultats molt ràpidament i en aquest curs s’organitzen els primers tastets musicals: els professors de l’Escola de Música visiten l’institut amb els seus instruments i assagen un tema molt senzill amb els alumnes de 1r d’ESO. La majoria no havien tocat mai un instrument com aquest!

En Marc Puntí, professor de l’Escola de Música, amb tres alumnes de primer durant un dels tastets

Els alumnes més grans que participen de les assignatures optatives de música entomen la proposta amb molt d’interès i es llancen de ple a la creació de bandes de rock i a l’organització de concerts a dins i a fora de l’institut. Les coses comencen a canviar.

Concert de tardor al vestíbul de l’institut. Intèrprets: Anna Fortí i Marc Clascà.

 

Curs 2013-14

Al curs 2013-14 la direcció de l’institut autoritza els promotors del Rockalins a aprofitar tres aules d’informàtica en desús per convertir-les en bucs d’assaig. L’Escola de Música ens visita sovint per introduir els alumnes en les nocions bàsiques dels instruments de la banda de rock. Els alumnes de 3r d’ESO faran la prova pilot: primer contacte amb els instruments, lliçons bàsiques i assajos de gran grup. La resposta és extraordinària.

Les alumnes de 3r assagen un tema.

Un grup d’alumnes de 3r amb diversos professors de l’Escola de Música.

Per altra banda, aquell any s’organitza per primera vegada el “Sant Jordi al carrer”, una iniciativa del Departament d’Expressió de l’INS La Roca que cerca dinamitzar els carrers del municipi amb activitats musicals, artístiques i esportives en una data tan assenyalada. L’Escola de Música, l’Ajuntament i l’associació de comerciants hi donen suport.

Concert de Sant Jordi als carrers de La Roca del Vallès.

 

Curs 2014-15

Vistos els resultats, la direcció de l’INS La Roca recolza el projecte Rockalins i demana un professor més de música. Entra en escena la Cris Hernández, la qual serà una peça clau en el desenvolupament futur del projecte. Enguany, tots els alumnes de 1r d’ESO començaran la secundària amb un encàrrec: triar un instrument (baix elèctric, bateria, guitarra elèctrica o teclat) i formar una banda de rock amb els seus companys. El projecte creix amb diverses assignatures optatives d’aprofundiment a 2n, 3r i 4t d’ESO. Es compta amb quatre aules de música i la col·laboració permanent de l’Escola de Música.

La idea és recórrer a les TIC com a eina d’autoaprenentatge de la música. L’objectiu? La immersió musical des del primer curs de l’ESO. El resultat? La creació de tantes bandes de rock com sigui possible i, per tant, la pràctica musical autònoma des del minut zero. L’Escola de Música aporta coneixement, recursos humans i materials; l’INS ofereix els espais, el professorat i el més important: els alumnes!

L’aula del projecte amb els instruments cedits per l’Escola Municipal de Música.

Els professors de l’Escola Municipal de Música col·laboren amb el professor de l’institut.

Els pianistes en una sessió d’autoaprenentatge

Tot aprofitant el concert del músic Cece Gianotti al Centre Cultural de La Roca, s’organitza una visita a les aules de l’institut per tal de conèixer de prop l’artista. Els alumnes de primer d’ESO podran conèixer-lo i tocar amb ell.

Cece Gianotti i un grup de primer d’ESO.

En acabar aquell curs, per primera vegada s’organitza un concert dels alumnes de l’institut al Centre Cultural de La Roca. Mai abans havien tocat amb so i llums professionals i davant d’una audiència nombrosa. El resultat serà tot un èxit.

Un grup d’alumnes de 2n d’ESO durant les proves de so.

 

Curs 2015-16

Aquest serà l’any de consolidació del projecte i de noves iniciatives. Es demostra que l’ús de les eines TIC és fonamental pel procés d’autoaprenentatge d’instruments i, per a tal efecte, s’habiliten fins a una vintena d’estacions de treball, de manera que cada alumne pugui disposar-ne d’una durant l’hora de música. Són consoles xBox amb el joc Rocksmith per a guitarres i baixos; teclats connectats a PCs amb el programa Synthesia; i bateries elèctriques connectades a PCs amb el programa DrumTutor.

Aquest serà l’any en què el projecte comenci a despertar interès fora dels murs de l’institut i, en acabar el curs, un canal de televisió local grava una peça informativa pel programa Vallès Educa.

El creixement del projecte Rockalins necessita millors espais i, en acabar el curs, l’Ajuntament de La Roca assumeix la despesa de reformar un semisoterrani del centre per allotjar-hi el nou aulari del projecte. Els Serveis Territorials d’Educació es fan càrrec del projecte tècnic i a l’estiu comencen les obres.

 

2016-17

La construcció del nou aulari i altres reformes s’allarguen. El nou curs no pot començar amb normalitat pel projecte Rockalins. La impaciència s’apodera de tothom però l’espera valdrà la pena. Les noves classes de música s’han dissenyat amb la col·laboració —com sempre— de l’Escola de Música de La Roca. Es tracta de quatre bucs d’assaig insonoritzats que permetran dividir un grup-classe en quatre bandes de rock. Els acabats finals els faran els dos professors de música, la Cris i en Lluís, companys del centre, pares i mares i el director de l’Escola de Música. És una tasca comuna en benefici dels alumnes, del centre i del municipi.

L’alcalde de La Roca, Albert Gil, i la directora de l’INS La Roca, Mercè Comín, inauguren les noves aules de música al costat dels professors de l’assignatura, Cris Hernández i Lluís Burillo.

Mentrestant, el projecte Rockalins ja té prou entitat com per ser presentat arreu. Així, la proposta s’explica a trobades de tot tipus, com ara la Fira Mediterrània de Manresa o a les Jornades TACArt del Departament d’Educació:

Lluís Burillo presenta el projecte Rockalins a l’espai “Introducció de les arts a l’escola” de la Fira Mediterrània de Manresa.

Vídeo del projecte Rockalins en el seu estat l’any 2016.

 

2017-18

En aquest curs el projecte Rockalins estrena el nou aulari i aixeca el vol definitivament. Els resultats són immediats: en acabar el primer trimestre l’institut compta amb una cinquantena de bandes de rock i té implicats un vuitanta per cent dels alumnes del centre (el cent per cent dels cursos de primer i segon d’ESO). Al final del curs s’han celebrat cinc concerts multitudinaris al Centre Cultural de La Roca amb la implicació de la major part d’alumnes.

Les noves aules representen un salt qualitatiu extraordinari en la qualitat de la docència i de les possibilitats d’aprenentatge que es presten. L’alumnat valora molt positivament el canvi i l’assignatura obté una acceptació generalitzada. El percentatge d’aprovats frega el cent per cent. A les imatges següents es poden veure els alumnes de 1r d’ESO del curs 2017-18 en el seu procés d’aprenentatge:

Mentre els alumnes de 1r d’ESO adquireixen les habilitats bàsiques per defensar-se amb el seu instrument, els dels cursos superiors demostren un nivell avançat:

En aquest curs 2017-18 els alumnes faran diversos concerts en els quals faran tots els papers pels quals se’ls ha preparat: músics, assistents d’escenaris, muntadors, tècnics de llums i tot un reguitzell d’ocupacions vinculades al món de l’espectacle. El moment culminant arribarà amb l’organització dels concerts solidaris a favor d’una causa humanitària: la lluita contra la malaltia del Pian.

 

En acabar el curs, gravem un vídeo de balanç. Els alumnes expliquen el què han viscut:

2018-19

En aquest curs, i veient els resultats obtinguts al llarg dels anys pel Rockalins, la direcció de l’institut fa una aportació econòmica extraordinària i inverteix en instruments i equipament pel projecte. Els alumnes disposaran de guitarres, baixos, bateries i teclats nous de trinca per aprendre tanta música com vulguin!

Alumnes de 2n d’ESO al concert de Nadal

Amb la primavera arriba el primer reconeixement formal de la tasca feta i el Projecte Rockalins rep el 1r Premi de la IV edició dels Mobile Learning Awards en la categoria de Millor Experiència d’Aula. Els premis els atorga l’organització mSchools en el marc del Mobile World Congress de Barcelona.

 

Presentació del projecte Rockalins al Mobile World Congress de Barcelona.

 

Peça informativa de VOTV en motiu del Mobile Learning Award atorgat al projecte Rockalins.

A l’abril, un equip de reporters de l’InfoK, l’informatiu infantil i juvenil del Super3, va fer-nos una visita i va parlar amb alguns dels alumnes del Rockalins.

Concerts Solidaris ‘Gotes per al Níger’

En aquest curs 2018-2019, l’ONG triada per fer el donatiu dels diners recollits als Concerts Solidaris, va ser UNICEF, pel seu projecte “Gotes per a Níger”. Es van recollir   700 €. Aquí podeu veure un vídeo sobre el projecte:

https://www.youtube.com/watch?v=lieVL8WaPCk

2019-2020

Aquest nou curs, l’iniciem amb un nou Projecte, formar part del programa d’innovació AraArt. Els professors de música, David Soriano i Cristina Hernández, comencen aquest curs a renovar el projecte Rockalins per tal que sigui un Projecte de Centre, on totes les matèries tinguin cabuda, i que no sigui només un projecte musical, sinó artístic, amb el treball en equip de tot el claustre.

Aquí podeu veure tota la informació de l’AraArt 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>