FAQS

Quan seran les preinscripcions? De moment el Departament d’Educació ha ajornat les dates de preinscripció i no tenim encara indicacions de quan es podran fer.

Què és un institut Magnet? Som centres compromesos amb l’equitat i motivats per implementar projectes innovadors i motivadors per a l’alumnat. Per aquest motiu hem entrat en el Programa Magnet (www.magnet.cat), que ens ha permès un procés de millora en els processos educatius del centre.

Quants grups classe hi ha a 1r d’ESO? Hi ha 3 grups classe. Són grups heterogenis, amb un màxim de 27 alumnes. En el moment de confeccionar els grups de 1r d’ESO tenim en compte la informació facilitada per les escoles de primària, en el traspàs d’informació que ens fan de l’alumnat, intentant un repartiment equitatiu de nois i noies i procurant al màxim el seu comfort dins del grup.

Quin és el currículum de 1r d’ESO?

Matèries Hores
Llengua catalana i literatura 3
Llengua castellana i literatura 3
Llengua estrangera: anglès 3
Matemàtiques 3
Ciències de la naturalesa 2
Ciències socials, geografia i història 2
Educació física 2
Música 2
Tecnologia 2
Visual i plàstica 2
Tutoria 1
Educació Emocional 2
Cultura i Valors 1
Projectes de 1r ESO 2
TOTAL 30

Realitzeu treball per projectes? en què consisteix el treball per projectes? Al nostre institut hem optat per introduir el treball per projectes en una franja de dues hores setmanals. Son projectes trimestrals, de manera que cada alumne/a realitza tres projectes de temàtiques diferents, a cada curs, de 1r a 3r de l’ESO. En un dia concret, l’alumnat de l’ESO fa aquest treball per projectes. Es tracta d’una metodologia on de manera molt específica l’alumnat es situa com a protagonista de l’aprenentatge, havent de realitzar una tasca final en grup i per tant fent treball cooperatiu. Son tasques en les quals es treballa de manera transversal diferents àrees d’aprenentatge, fent èmfasi en el treball de les competències i també en el treball de les actituds per a poder dur a terme un treball de grup.

L’alumnat necessita portàtil per portar al centre? No cal. L’institut va fer una compra de portàtils que estan a disposició de l’alumnat per a fer els projectes, el projecte de matemàtiques ONMAT de 1r ESO o qualsevol altre activitat que prepari el professorat.

Feu robótica a l’institut? La robòtica es fa al llarg del curs del nivell de 4t ESO, dins la matèria de tecnologia. Es dedica una de les hores lectives setmanals de la matèria, amb dos professores/es a l’aula per a poder atendre la totalitat del grup classe.

Feu colònies? Actualment a 2n de l’ESO es fa una sortida a finals de curs de tres dies en un Camp d’Aprenentatge de Planoles fent el Treball de Síntesi emmarcat en un entorn natural. A 3r d’ESO es planteja una estada formativa de tres dies en un Camp d’Aprenentatge d’anglès, subvencionada pel Fons Europeu. Finalment a 4t d’ESO es planteja l’oportunitat de fer el viatge de final de curs i etapa, al destí turístic escollit pel grup d’alumnat, que ens els últims cursos han estat Mallorca, Roma i Praga.

Feu activitats fora de l’institut? Cada curs té plantejades sortides que es realitzen al llarg de l’any, de les diferents matèries. Les famílies reben la informació de la planificació de les sortides a l’inici del curs i van sent informades conforme es van realitzant.

Els pares i mares poden participar en les activitats de l’institut? L’AMPA està receptiva a la participació de les famílies, per a poder dinamitzar diferents iniciatives que poden afavorir als nois i noies durant el temps no lectiu.

Com actueu en cas d’accident/malaltia? El primer que fem és efectuar la comunicació amb la família mentre realitzem l’acció mèdica adequada; si el noi o la noia es troba malament, truquem per tal que la familia pugui venir a buscar-lo. En cas d’accident truquem al 112, que ens fa arribar un equip mèdic i si cal es trasllada amb ambulància a l’alumne/a. En cas que la família no hagi pogut arribar a l’institut, sempre va acompanyat d’una persona docent del centre, que acompanya l’alumne/a fins que la família pot personar-se al centre mèdic.

Com ens podem comunicar i rebre informació de l’institut? La via de comunicació més efectiva i directe és el contacte amb el tutor/a individual de l’alumne/a. Això es pot fer via telefònica trucant al centre i deixant encàrrec per tal de que el tutor/a es posi en contacte amb la família, o amb una nota a l’agenda. Els tutors i tutores periòdicament truquen també a les famílies: a l’inici de curs es concerta una entrevista personal amb el tutor/a per donar tota la informació d’inici, i es torna a repetir l’entrevista personal després de la primera avaluació, per fer el seguiment acadèmic de l’alumne/a.

Disposem de la plataforma de comunicació amb les famílies i-educa. Aquesta plataforma permet el seguiment diari, amb l’aplicació al mòbil o amb el correu electrònic, de les assistències a classe i de les possibles incidències.

També la direcció estem a disposició de les famílies per aquelles qüestions més urgents o que no queden resoltes dins de l’àmbit de la tutoria. En aquest cas, cal demanar cita a consergeria i la direcció contacta amb la família.

Hi ha activitats extraescolars? L’AMPA s’encarrega de proposar activitats, en funció de les demandes de les famílies. Per part de l’institut estem oferim el taller de “lectura de en veu alta” una tarda a la setmana (i ens presentem al concurs en l’àmbit català de lectura), i dues tardes oferim “reforç assistit” (un espai per a fer deures amb el suport d’una persona que resol dubtes i acompanya a l’estudi), un programa de català oral per alumnat de 1r i 2n d’ESO i el programa “famílies en xarxa” (destinat a l’aprenentatge de llengües amb la participació d’alumnat del centre, promogut per la Casa d’Àsia, i el suport de l’Ajuntament de Montcada).

Quin és l’import de la quota de material i quan es paga? Pel proper curs no hi haurà quota de material. Hi haurà el pagament de les sortides, que es farà en el moment de la matriculació. Cada nivell i itinerari paga el preu corresponent a les sortides planificades.

Com ateneu els diferents ritmes d’aprenentatge? Dins del marc d’escola inclusiva que marca la llei educativa, a La Ribera els grups són heterogenis i permeten mantenir la diversitat corresponent en tots els grups. L’equip d’orientació de l’institut compta amb 4 orientadores, que es distribueixen per nivells. D’aquesta manera, per exemple, a 1r de l’ESO hi ha una orientadora que atén a l’alumnat i les famílies i també al professorat pels casos de dificultats en l’aprenentatge, o altres motius com poden ser l’acompanyament emocional de l’alumnat, juntament amb els tutors i tutores. En certs casos cal fer un Pla Individual, que permet una adaptació de les possibilitats de l’alumne/a envers l’aprenentatge que realitza. 

A 3r i  4t de l’ESO hi ha dos projectes, que es concreten en dues aules d’aprenentatge, seguint el model proposat a la llei educativa de diversificació curricular. Són projectes en col·laboració amb l’ajuntament de Montcada i el Departament d’Educació.

Com es resolen els conflictes que poden sorgir entre l’alumnat? I en casos de bullying? A la Ribera tot el professorat es posa a disposició de l’alumnat per a resoldre qualsevol conflicte que puguin tenir. Es prioritza l’atenció individual amb el/la tutor/a individual que estableix la relació més propera amb l’alumne/a, però també des de les orientadores i direcció es vetlla per garantir que els conflictes es resolguin.

El cap d’estudis fa un seguiment de les accions contràries a la convivència al centre i realitza dues reunions setmanals de la Comissió de Convivència (formada per diferents docents), vetllant per la resolució pacífica dels conflictes, amb el suport del Programa de Mediació del departament d’orientació (amb l’acció mediadora d’alumnat format en mediació). Igualment,  es segueix el règim disciplinari del centre per a garantir la convivència.

El bullying i ciberbullying requereixen d’accions concretes i fermes. Es treballa amb la prevenció d’aquestes accions indisciplinaries. En cas de detectar algun cas, formem una comissió de treball per a abordar-lo i actuem amb la màxima urgència que podem, seguint els protocols establerts.