UN TRIMESTRE HISTÒRIC!

Durant dues setmanes els alumnes de 2n d’ESO hem estat treballant un tema del llibre d’una manera peculiar, hem fet un fris cronològic. Per qui no sàpiga què és un fris cronològic, és una forma esquemàtica i visual de situar els fets de la història a mesura que va avançant el temps. El que hem fet ha sigut un fris sobre l’edat mitjana a Catalunya, investigant i situant en el fris els fets més importants sota el nostre punt de vista, hem explicat un període de temps mitjançant imatges, vídeos, textos i altres eines. Crec que aquesta manera d’aprendre és innovadora i diferent a les classes convencionals d’història, crec que és una molt bona manera d’aprendre i de disfrutar aprenent.
 
UN EXEMPLE
Alguns d’aquests esdeveniments són: La conquesta musulmana (713), com es va crear la Marca Hispànica (785), els Comtats Catalans (985), la Pesta Negra (1347), etc. Per saber més coses sobre com era el teu país mira aquest fris i informa’t de com era Catalunya fa uns quants anys!!! 🙂  https://www.tiki-toki.com/timeline/entry/1613036/fris-cronolgic-edat-mitjana/
QUÈ HEM APRÈS?
La primera etapa (l’antiguitat tardana) la vam estudiar durant el primer trimestre però és de vital importància per a entendre tot el que va passa a partir del segle X. Durant els segles VI – IX la història de la Catalunya Medieval passa per diverses conquestes i batalles. De tota manera, la batalla de Poitiers, que va iniciar l’expulsió del musulmans de la península, no es va lluitar en territori català. El Romànic és equivalent a l’època del feudalisme. Europa s’organitzava de manera força piramidal. A través dels juraments de fidelitat, els reis que no podien controlar les terres que tenien sota el seu poder, donaven part de les seves terres als nobles creant una gran quantitat de comtats i feus. La Catalunya medieval no és una excepció d’aquest sistema piramidal que afavoria uns pocs i deixa a molts altres en la pobresa més absoluta. L’art romànic era molt educatiu i simplificat, amb escultures inexpressives i esquemàtiques i pintures molt simplistes, que s’organitzaven en vinyetes, situant el més important al mig. L’arquitectura era una mostra de poder. Tot i això, els edificis eren baixos i tenien molt poques finestres. La tercera època, que també hem estudiat durant el segon trimestre, és el gòtic. Té poc a veure amb el romànic i això es veu reflectit en l’art i l’arquitectura. Els edificis (sobretot les catedrals) eren molt més grans, amb les parets més primes i finestres grosses, sovint decorades amb vitralls de colors. Les escultures i les pintures eren molt realistes gràcies a la millora de les tècniques amb les que es realitzaven. En quant a l’organització política, el model de societat feudal va ser pràcticament eliminat gràcies en gran part a les cartes de privilegis. Els habitants dels feus, que amb prou feines eren propietaris de la seva vida, rebien aquestes cartes de part dels reis. Les ciutats van tornar a créixer i es van formar gremis, que eren organitzacions d’artesans, que formaven el centre de l’economia de les ciutats. Tot i això, el fet que marca l’època del gòtic és la Pesta Negra. Aquesta epidèmia provinent de l’Àsia es va estendre amb rapidesa per tota Europa i va acabar amb la vida de més de la meitat de la població.
Redacció: Martina Buch (2n A), Martina Comas (2n B), Adrià Roca (2n C) i Mireia Salvador (2n A).

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>