Matemàtiques en xarxa

L’Institut Fontanelles de les Borges del Camp ha iniciat, aquest curs, un nou projecte de treball de matemàtiques, amb el material de les maletes del Museu de les Matemàtiques de Catalunya.

Gràcies al patrocini de l’AMPA del centre, el curs passat es va poder adquirir la col·lecció completa de cinc maletes amb material manipulatiu, des d’infantil fins a batxillerat. També es va realitzar una jornada de formació per a tot el professorat de matemàtiques del centre i de les escoles de la zona.

Aquest projecte tan innovador té l’atractiu d’apropar-nos al vessant més manipulatiu de les matemàtiques. Ha gaudit d’un gran èxit de participació!

Cinc escoles properes a l’Institut Fontanelles s’hi han inscrit de moment: Escola Font de l’Arc de Vilanova d’Escornalbou, Escola Puigmarí de Duesaigües, Escola Mare de Déu del Roser de Riudecols, Escola Josep Fuster d’Alforja i l’Escola Rocabruna de les Borges del Camp.

Es tracta de treballar petits reptes i experiències matemàtiques amb l’objectiu de:

1. Fomentar un aprenentatge competencial.
2. Oferir activitats significatives basades en la resolució de problemes i reptes (anàlisi de les variables, reducció de la complexitat, comprovació dels resultats) que s’adapten a totes les edats i nivells.
3. Obrir les matemàtiques a altres disciplines científiques i, també, al camp de l’art i de la història.

El material es pot fer servir com a taller lliure, treball a l’aula o taller guiat. Les escoles que hi participen poden recollir el material a l’institut i dinamitzar les diverses activitats en el seu centre durant una setmana.

Per exemple, aquesta setmana, l’escola Josep Fuster d’Alforja dedica uns dies a fer activitats de matemàtiques per a tots els grups de l’escola, des d’infantil fins a cicle superior.

A l’Institut Fontanelles, utilitzem aquest material, amb una metodologia de treball inclusiu, per donar resposta a alumnes amb necessitats molt diverses (alumnat amb dificultats d’aprenentatge, d’altes capacitats…) i també per reforçar coneixements adquirits a l’aula ordinària o realitzar tallers lliures.