Fem art sobre els conflictes mediambientals del nostre entorn

Aquest curs el nostre centre ha participat en el projecte”l’Artista va a l’escola”.  La seva finalitat és apropar l’art més actual en totes les seves disciplines a les escoles i instituts de Tarragona de la mà d’artistes del territori.

A l’Espai Jove Kesse de Tarragona hi ha exposat el resultat de tres processos d’aprenentatge guiats per artistes del territori. Els nostres alumnes van estar acompanyats per l’artista Rogelio Portal i han desenvolupat les diferents fases del disseny de cartells per a la sensibilització mediambiental.

Els alumnes de quart d’ESO del nostre centre han compartit 6 sessions de l’optativa d’educació visual i plàstica amb el seu docent Xavi Riba i l’artista Rogelio Portal, el qual ha guiat i assessorat els alumnes durant la creació de les seves obres. En la primera sessió l’artista es va presentar, va explicar als alumnes què és el disseny, quin sentit té i què ens aporta com a societat. En aquesta primera sessió també es va plantejar un projecte perquè l’alumnat desenvolupés al llarg del curs. Es van posar sobre la taula diferents preocupacions i problemes mediambientals que afecten el nostre entorn més proper, la MAT i les pedreres. Aquest va ser el punt de partida per crear un logotip i cartells. Els alumnes han treballat com professionals del disseny gràfic passant per totes les fases de creació d’una campanya, des de la recollida d’informació, valoració de propostes o la resolució de problemes.

L’objectiu era crear un cartell denunciant una acció negativa pel territori. Aquesta activitat pretén connectar l’alumnat amb problemes i conflictes de l’entorn, ensenyar-los com funciona el disseny i al mateix temps mostrar-los la força que poden tenir les seves accions. El seu docent Xavier Riba valora molt positivament l’activitat, ja que va ser una manera diferent de treballar. Destaca la fase de cerca d’informació com la més difícil per l’alumnat. L’artista Rogelio Portal creu que el resultat ha estat molt irregular, a causa de la manca d’interès d’alguns alumnes. No obstant això, destaca l’aprenentatge que han fet tots i com en un futur, els pot ser profitós.

Els alumnes han fet reflexions sobre problemes de la zona i s’han adonat de les problemàtiques del territori, com el fet de concentrar la majoria de centrals elèctriques a Tarragona en lloc de repartir-les. Ha estat una experiència profitosa que ha unit l’art amb preocupacions de la societat del territori.