La Nit de la recerca arriba a l’institut!

El dia 29 de setembre es celebra la Nit europea de la recerca, que inclou un seguit d’activitats i tallers per fer apropar la ciència a la ciutadania. I una de les propostes que ofereix és la possibilitat que un/a investigador/a visiti un institut per fer-hi una xerrada.

Així, els alumnes de 3r d’ESO van poder assistir a la xerrada Química, una ciència que aporta solucions a la medicina i a l’agricultura, a càrrec de les investigadores Marta Planas i Lídia Feliu, del grup de recerca LIPPSO de la UdG.
Què és un pèptid? Quins són els passos que ha de seguir un medicament abans de ser comercialitzat i quants anys poden passar? En què consisteix la recerca de pèptids que dirigeixen fàrmacs? Hi ha exemples de nous pesticides basats en pèptids antimicrobians d’origen natural? Aquestes i altres preguntes van ser respostes durant la xerrada.
La presentació, doncs, constava de dues parts. D’una banda, els alumnes van poder veure com d’important és la química en el món mèdic, com ara per investigar sobre la cura d’alguns càncers. De l’altra, es va veure que la població no deixa d’augmentar, que necessitem més aliments i que les pèrdues en la producció agrícola o el canvi climàtic fan que hi hagi menys productivitat. Els pesticides poden ajudar a combatre aquesta situació però, per allunyar-se dels problemes que aquests solen portar associats, se n’estan buscant de nous.
A més, durant l’explicació va quedar ben palesa la necessitat que tenen els investigadors de col·laborar amb altres equips i de seguir els passos del mètode científic, temes que els alumnes ja han treballat a classe.
Així doncs, va ser una oportunitat per explicar a l’aula alguns avenços científics i per veure com de propera i útil és la química!

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *