Visita al Museu Colònia Vidal

El riu Llobregat ha estat qualificat com un dels rius més treballadors d’Europa, pel fet que al llarg del segle XIX, s’hi van concentrar nombrosos establiments industrials. Aquests espais, que aprofitaven l’energia hidràulica, es coneixen amb el nom de colònies industrials i constitueixen un dels elements característics de la història econòmica de la Catalunya contemporània.

Per aprofundir en aquests aspectes, i per què no dir-ho, iniciar el segon trimestre amb l’actitud laboriosa del Llobregat, el passat dia 7 de desembre els alumnes de 4t d’ESO van realitzar una visita al Museu Colònia Vidal, a Puig-Reig (Berguedà). Es tracta d’un dels millors exemples de colònies tèxtils establertes a finals del segle XIX i que es va mantenir activa fins a finals del segle XX.

Al llarg de més de dues hores, i en un entorn encara a dia d’avui relativament aïllat i immers en la natura, la visita constava de dues parts. En primer lloc la fàbrica i els seus espais adjacents, on les guies del museu, estendards dels mètodes pedagògics del temps de la Colònia, exposaven quines eren les condicions de treball dels obrers, els seus horaris, les tasques que desenvolupament, la profunda divisió del treball que existia entre homes i dones, la sobreexplotació a la qual aquestes estaven sotmeses, la xacra del treball infantil i l’aprofitament energètic que es feia del riu.

En segon lloc, la visita als espais que constituïen la pròpia colònia, les cases dels obrers, l’escola i molts altres serveis adjacents: biblioteca, rentadors, carnisseria, casal de la dona, bar i local social, camp de futbol dutxes comunitàries…

Però lluny de fer-nos creure que les colònies industrials de Catalunya eren el paradís de la classe obrera, en realitat caldria recordar que tots aquests elements eren eines que afavorien el control social per part de l’amo sobre el conjunt dels seus treballadors. Quin sentit tenia, si no, que la Colònia estigués envoltada completament per un mur?

Resulta significatiu i interessant que, davant la molt bona pregunta d’una alumna (No hi va haver cap revolta obrera a la Colònia Vidal?) la resposta fos clara i contundent: No, a les colònies industrials no hi va haver mai cap revolta obrera.

Departament de Ciències Socials