El treball “A cop de pedal per la Segarra” rep el premi INEFC del Premis de Recerca Jove

El treball de recerca titulat “A cop de pedal per la Segarra”, elaborat pels alumnes de segon de batxillerat Martí Leblanc Tórtola i Gilbert Ortiz Folguera, i dirigit pel tutor Víctor Cairó Torres durant el curs acadèmic 2021-2022, acaba de ser guardonat amb el premi INEFC, emmarcat dins dels Premis de Recerca Jove (PRJ) per a fomentar l’esperit científic del jovent, amb una dotació econòmica de 850 €.

El treball s’inicia amb una introducció on s’exposen els motius que han portat a escollir aquest tema: passió per l’esport, per la bicicleta, pels corriols i per un territori que ho fa possible, la Segarra. Com a objectiu, s’ha proposat dissenyar unes rutes cicloturístiques amb BTT amb origen i final a Cervera, desconegudes per una majoria, i que es pretenen promocionar amb la finalitat que puguin esdevenir un motor econòmic addicional per a la comarca. Més en concret, l’esmentada promoció ha consistit en l’edició d’uns cartells turístics de cada ruta que es podran descarregar mitjançant un codi QR, i la publicació posterior en una web, de nom: https://www.acopdepedalperlasegarra.com.

La metodologia emprada consta d’un marc teòric de recerca bibliogràfica dels dos elements bàsics necessaris per emprendre la recerca: el territori escollit, amb una descripció àmplia del seu medi natural i de la bicicleta BTT, amb totes les seves característiques i modalitats. També s’ha dut a terme un repàs a la història del cicloturisme, què es troba actualment en plena expansió a les comarques de Lleida i ara més que mai, després de la pandèmia. Segueix amb una descripció de tot l’equipament necessari i aspectes a tenir en compte abans de la sortida per garantir-ne tant l’èxit com la seva seguretat. En aquest apartat, també es dona especial importància a l’evolució dels sistemes d’orientació, essencials per planificar les rutes cicloturístiques. Històricament amb brúixoles i mapes, actualment amb GPS.

Al marc pràctic hi trobem el disseny de les rutes fent ús dels programes i aplicacions adients i l’execució de cadascuna d’elles. Finalment, es va realitzar la seva promoció per arribar al màxim nombre d’amants de la BTT que es vulguin desplaçar fins a Cervera, tant per gaudir d’un entorn entranyable com per fomentar hàbits saludables. Per tot plegat, fer nostre l’eslògan:“A cop de pedal per la Segarra; a cada cop de pedal, un dia més de vida”.

Per complementar la promoció d’un projecte nascut de la passió per la bicicleta i per un territori, es va editar un vídeo amb imatges gravades pels mateixos autors, mitjançant amb un dron que els seguia mentre pedalaven.

Des de l’institut Antoni Torroja felicitem tant als autors com al tutor del treball pel guardó, i els encoratgem a no perdre mai l’entusiasme per l’esport i la natura que tant bé han sabut plasmar, i transmetre, en la forma i el contingut de tot allò que ens descriuen al treball.