Història

L’Institut Margarida Xirgu és el resultat de la reivindicació ciutadana que els veïns dels barris de Collbanc, Torrassa i La Florida van dur a terme a finals dels la dècada dels setanta. Els veïns d’aquests barris de l’Hospitalet es van manifestar, van tallar carrers i van fer pressió sobre les administracions, fins que van aconseguir que el Departament d’Ensenyament donés llum verda l’any 1979 a la creació de l’Institut número 6 de L’Hospitalet.

Torre Barrina P1390315

L’activitat educativa va començar el curs 1980/1981 provisionalment a l’edifici del Parc de la Marquesa, actual Torre Barrina. El nom del nostre centre el van triar els alumnes de la primera promoció, per votació popular, entre tots els personatges proposats.

L’any 1986 es va poder estrenar l’edifici definitiu al número 56 de la travessera de Collblanc, però l’alegria va durar poc, perquè aquell mateix any es va haver de tornar a tancar. Les emanacions de gas toluè que venien de l’antiga fàbrica “Fum d’Estampa ” perjudicaven la salut d’alumnes i professors. Tota l’activitat de l’institut es va traslladar a altres centres forçant una doble jornada: els estudiants del Margarida Xirgu arribaven als centres per començar les classes quan els estudiants oficials d’aquell centre en sortien. També es van fer classes a l’antic Col·legi Verge de Núria i a uns “barracots” instal·lats davant l’edifici de Telefònica del carrer Farnés.

Finalment, el 7 de gener de 1988 l’institut va obrir definitivament i de manera ininterrompuda fins al dia d’avui amb l’excepció del confinament de 2020 per motiu de la pandèmia de COVID-19.