Educació…Física…Química?

Educació … Física … Química?

El títol de l’article pot semblar un joc de paraules … de què estem parlant exactament? De com eduquem als alumnes en Ciències? O bé de l’Educació Física … i la Química?

Doncs una mica de les dos coses. El títol fa referència a la cooperació que durant els darrers cursos estem duent a terme a 1r BAT de l’INS de La Sénia entre les matèries de l’Educació Física i les Ciències, en concret la Física i la Química.

El treball conjunt s’estructura amb la nostra participació al projecte CMITE (Les Curses per Muntanya als Instituts de les Terres de l’Ebre) on aquestes matèries porten treballant des del curs 2012, primer al projecte CMCF (Les Curses per Muntanya a les Classes de Física) i després a l’esmentat CMITE a partir del 2015. A les pàgines d’aquests dos projectes es poden trobar molts exemples de la feina feta fins ara.

Durant aquest curs 2016-17, la tasca realitzada ha estat extensa i diversa, i es resumeix en els següents apartats.

Preparació de la Cursa dels Instituts i sortida “Salut i Cames”

Els/les alumnes de 1r BAT han estat preparant-se a les classes d’Educació Física per a poder participar a la 6a Cursa/Marxa per Muntanya dels Instituts. Cada alumne/a era l’encarregat/a de la seva pròpia planificació esportiva per arribar a la cursa en l’estat de forma adequat i poder completar-la.

A més, es va organitzar una sortida solidària conjunta per a donar suport al projecte “Salut i Cames”, on un corredor de curses per muntanya recolliadiners per combatre el càncer infantil.

El moviment i les forces quan correm

Dins de la matèria de Física de 1r BAT, els/les alumnes han pogut relacionar els continguts apresos a classe amb el seu propi moviment. Al primer trimestre, a partir de tracks GPS de les seves pròpies curses, van calcular i representar gràficament les posicions, altures, velocitats i acceleracions. Al segon trimestre, van estudiar les forces implicades en el córrer. Finalment, al tercer trimestre van enregistrar-se a ells mateixos en vídeo corrent per demostrar que el centre de masses d’un corredor segueix un moviment parabòlic. Aquest enllaç recull totes les activitats realitzades.

Bioquímica d’una cursa per muntanya

Aquesta activitat va ser la més transversal i cooperativa de totes, ja que incorporava un altre centre participant al CMITE, el Joaquim Bau de Tortosa, i un altra matèria, la Biologia.

L’objectiu era el d’estudiar les substàncies implicades en els processos metabòlics per obtindre energia quan correm, com son els sucres, les grasses i les proteïnes. Els/les alumnes de La Sénia ho feien a classe de Química i Educació Física, els de Tortosa a classe de Biologia, i finalment enregistraven vídeos d’un minut en cada cas. Un cop fet això, havien d’unir els vídeos per a obtindre un vídeo final de 3 minuts fet entre alumnes dels dos centres que descrigués aquestes substàncies des del punt de vista de cada matèria. La descripció i resultats de tota la feina feta es poden veure a la pàgina Twinspace del projecte CMITE.

6a Cursa/Marxa per Muntanya dels Instituts

El dijous 6 d’abril els/les alumnes de 1r BAT van prendre part a la cursa per muntanya del projecte. Després d’haver-se preparat a les classes d’Educació Física, i haver estudiat els aspectes biomecànics a les classes de Física i Química, podien experimentar en primera persona el que és una cursa/marxa per muntanya i, a més, fer-ho en companyia de poc menys de 200 alumnes que havien treballat també al CMITE.

La cursa es feia per primer cop a l’Ermita de la Pietat d’Ulldecona, a la Serra de Godall. Es van preparar dos recorreguts, la cursa amb 8 km +400 m i la marxa de 4 km + 230 m. Al final es van premiar als/les millors corredors/es i també als/les millors alumnes de les activitats que s’havien fet a classe.

Link al article i el blog

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>