SORTIDA “GUERRA I REVOLUCIÓ”. 2n Batxillerat

El dia 15 d’abril, un dia després del 90è aniversari de la proclamació de la república catalana a la plaça St Jaume, els alumnes del segon curs de batxillerat de l’Eugeni d’Ors han realitzat una visita guiada organitzada pel departament d’història amb la supervisió de l’Andreu Coll.

Les visites han tingut lloc al llarg d’un matí assolellat al districte de Ciutat Vella, com a punt de sortida la Plaça del Teatre, davant del Teatre Principal, a la Rambla de Barcelona. En nostre guia particular, en Salva, ha començat la visita posant en context les circumstàncies que van gestar el cop d’estat,  i que més endavant portarien com a conseqüència el conflicte bèl·lic.

Hem enfilat rambla cap amunt cap a la plaça Reial on hem pogut escoltar el famós discurs de resistència d’Urruti. Més tard, anant pel carrer Ferran hem arribat a la plaça St. Jaume, on Companys des de el balcó de la Generalitat va dir les famoses paraules proclamant la república catalana. Seguidament hem arribat a la plaça de Sant Felip Neri on encara es poden veure els estralls que van provocar els bombardeigs a la façana de l’església barroca que dona nom a la plaça.

Més endavant hem anat al carrer dels Banys Nous passant per la Baixada de Santa Eulàlia i d’aquí a la plaça de Sant Josep Oriol on hem pogut llegir en una de les parets de la Basílica de Santa Maria del Pi la pintada: “Plaça del Milicià Desconegut”.

Passant per la plaça de Pi i pujant pel carrer Petritxol hem arribat al carrer Portaferrissa on es troba el Palau Moja, que durant la guerra civil, va ser ocupat per la CNT. Seguint el carrer hem arribat al Portal de l’Àngel i d’aquí a la plaça Catalunya on hem après que l’antiga casa Baixeras (actual seu de la Telefònica), va ser ocupada per la CNT i la FAI degut a la seva importància pel control de les comunicacions.

Finalment, després de passar per la plaça Catalunya hem baixat fins l’antiga seu del Comitè Executiu del POUM, on en el número 128 de la Rambla es troba la placa commemorativa en memòria de l’Andreu Nin, secretari polític del POUM. Allà hem après que el maig del 1937, George Orwell (escriptor anglès) va estar a la Rambla, concretament a l’edifici del Teatre Poliorama, amb un fusell a la mà, com a milicià comunista del POUM en els primers temps de la guerra civil espanyola. Aquí ha conclòs la visita.

Hem de donar les gràcies a en Salva, el nostre guia, per les seves explicacions i el seu entusiasme a l’hora de transmetre els seus coneixements, la visita ha sigut molt interessant i molt enriquidora.

Absolutament recomanable i necessària per comprendre millor els fets tràgics que van succeir en aquell temps a la nostra ciutat.

Marc S