Museu Història i Refugi 307

En un matí gèlid de febrer, l’alumnat de 2n de Batxillerat va visitar el refugi antiaeri 307, situat al peu de la muntanya de Montjuïc, on ens van explicar com la ciutadania barcelonina, enmig de la Guerra civil,

se les va enginyar per construir aquests tipus de construccions de defensa i que tantes vides van salvar. En total, gràcies a l’esforç i el treball col·lectiu, es van construir uns 1400 refugis només a Barcelona, on la població es va poder amagar dels atacs dels bombarders feixistes. La dictadura de Franco va voler esborrar l’evidència d’aquests atacs i va destruir pràcticament tots els refugis. El 307 és un dels dos que han sobreviscut per a la nostra memòria històrica. No cal dir que els nostres alumnes en van sortir molt impressionats.

A continuació ens vam desplaçar al Museu d’Història de Catalunya, on ens van fer una activitat guiada sobre el període de la Guerra civil fins a la restauració de l’Estatut d’Autonomia.