Els detectius de llegendes europees

Alumnes de 4t d’ESO de l’IE Jacint Verdaguer viatgen per Europa gràcies al programa Erasmus+

18 alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Escola Jacint Verdaguer han gaudit aquest curs de la possibilitat de viatjar a diferents ciutats d’Europa per conèixer llegendes autòctones de cada zona. Aquestes mobilitats formen part del programa Erasmus+ KA229 en el que hem treballat alumnes i docents del nostre centre des del curs 2020-21.

El projecte, anomenat Euro-Legend Detectives (Detectius de Llegendes Europees), es va crear en conjunt amb instituts de Bèlgica, Dinamarca i Irlanda l’any 2020, i havia de facilitar la mobilitat d’alumnat i docents entre els instituts participants al llarg dels dos cursos següents. Les mobilitats, però, no es van poder fer degut a les restriccions causades per la pandèmia. Malgrat això, es van poder realitzar activitats en línia que van permetre l’alumnat practicar la comunicació en llengua estrangera.

Finalment, el curs 2022-23 ha sigut possible organitzar les mobilitats de manera que, en grups de 6 alumnes i 2 docents, cada grup ha pogut gaudir d’una de les 3 mobilitats organitzades: Dinamarca, Bèlgica i Irlanda. A més, hem tingut ocasió d’acollir estudiants i docents dels 3 països.

Les mobilitats han tingut 5 dies de duració, a més dels dies necessaris pel desplaçament, i en cadascuna d’elles l’alumnat ha tingut ocasió de conèixer l’institut participant, i els seus docents i alumnes. Les autoritats locals han fet una rebuda oficial a tota la comitiva, i s’ha pogut visitar la ciutat i els voltants.

El primer viatge, a finals de novembre, va ser a  Aarhus (Dinamarca), on vam aprendre històries fascinants sobre els vikings, i mites divertidíssims amb Thor i Loki com a protagonistes. A més, vam poder gaudir de un tradicional sopar de Nadal amb els estudiants Erasmus i les famílies daneses.

Lieja va ser la ciutat que ens allotjava a Bèlgica a finals de gener, però també vam visitar Brussel·les i la seva misteriosa estàtua del Manekken Pis, i a la ciutat màgica de Bruges vam conèixer la llegenda del Llac de l’amor. I per suposat, vam menjar molta xocolata!

A Ballymahon, un poble encantador al bell mig de l’illa d’Irlanda, va tenir lloc la darrera mobilitat. Vam conèixer la llegenda d’Etain i Midir, i vam visitar la ciutat de Galway i el seu Museum of Myth. A més, vam poder ballar música tradicional irlandesa.

Per la nostra part, vam acollir estudiants i profes Erasmus dels instituts participants al mes de març, i els vam mostrar la muntanya de Montserrat, amb la seva llegenda del Timbaler del Bruc. També els vam acompanyar a Barcelona, on vam fer una passejada pels llocs més emblemàtics de la ciutat. Les caves de Sant Sadurní van ser un punt de visita obligada.

Totes les activitats realitzades al llarg del projecte es poden veure amb detall a la pàgina web del projecte: www.eurolegenddetectives.com

Tant els viatges com les activitats no han suposat cap cost a les nostres famílies, ja que el projecte ha rebut finançament per part de la Unió Europea. Valorem de manera molt positiva les experiències viscudes pel nostre alumnat al llarg de tot el projecte, que ha servit per conèixer en més profunditat la cultura de diferents països europeus, practicar llengües estrangeres i per establir vincles amb estudiants i famílies que esperem que durin per sempre, com les llegendes que ens han acompanyant en aquest fantàstic viatge.