Avinyó, el nostre poble

Avinyó, al nord-est de la comarca de Bages, és un municipi situat a la vall mitjana de la riera Gavarresa. Té una extensió de 62,56 km2 i una població de 2.067 habitants.

Al llarg de la seva història, Avinyó ha tingut els seus alts i baixos demogràfics. Durant el segle XVIII, amb la gran importància de la vinya, la població arribà als 2.000 habitants. A l’entrada del segle XX es produí una greu inflecció demogràfica deguda a la fil·loxera i a l’emigració cap a les zones industrials del Llobregat. Cap a la dècada dels seixanta s’inicià una nova recuperació originada per l’incipient desenvolupament industrial i per l’arribada d’un bon nombre d’immigrants.

11903834_1178940682122952_8540702300118614006_n

Actualment, Avinyó és, bàsicament, un municipi industrial. Un important escorxador i diverses empreses tèxtils constitueixen les principals fonts de riquesa dels avinyonencs. El sector primari també té la seva importància ja que la ramaderia, antic complement de l’agricultura, n’ha pres la davantera. La producció agrícola comprèn majoritàriament el conreu de cereals, deixant els petits minifundis pels cultius de regadiu, la majoria dels quals destinats al consum familiar. Cada vegada assoleix més relleu el sector terciari (sobretot els serveis i el comerç), el qual ocupa a bona part de la població laboral.

Com en tants d’altres indrets de Catalunya, durant les darreres dècades, l’agricultura ha perdut la seva preponderància en benefici de la indústria i dels serveis. La població activa d’Avinyó està formada, aproximadament, per unes 800 persones (el 40% del total) i el percentatge d’ocupació per sectors és el següent:

Sector Primari Agricultura i ramaderia   6%
Sector Secundari Activitats industrials 68%
Sector Terciari Comerç i serveis 26%

Avinyó ofereix un ample ventall de possibilitats de caire cultural i esportiu que coordina i impulsa la Coordinadora d’Entitats Culturals i Esportives. Aquesta entitat, que actua colze a colze amb l’Ajuntament, treballa per mantenir vives les propostes culturals del poble. Els alumnes de la nostra escola es beneficien de les possibilitats que el poble els ofereix a través de les diferents entitats. En destacarem el futbol, el futbol-sala, la natació, el tennis, els escacs i la petanca. Activitats de tipus musical, artístic, d’excursionisme i de lleure en general també són obertes a la participació dels escolars.