Projecte educatiu de centre

• Un projecte dinàmic que evoluciona a partir de la reflexió conjunta

Al Baldomer Solà creiem en la riquesa infinita de les potencialitats dels infants, la seva capacitat de sorprendre’s i investigar, la seva capacitat de construir el coneixement a través de l’acció, la creativitat i les relacions personals.

Al Baldomer Solà els nens i les nenes:

• En els ambients d’aprenentatge de lliure elecció i en els espais  troben entorns on desenvolupar les seves potencialitats.
    • Aprenen a aprendre amb projectes.
    • S’agrupen en petits, mitjans i grans. La barreja d’edats diferents dins d’una mateixa etapa afavoreix l’aprenentatge i la cooperació entre infants.
    • Descobreixen el gust pel llibre i la lectura.
    • Viuen les tradicions pròpies de la seva cultura.
    • Vinculen els aprenentatges que fan a dins de l’escola amb els que es fan a fora.

El Baldomer Solà és una escola on:

• Oferim un acompanyament respectuós que permeti que cada infant se senti acollit i estimat, que pugui SER.
    • L’acció, l’experimentació, la manipulació, la investigació i la descoberta són la base de l’aprenentatge.
    • Els nens i nenes són protagonistes del seu propi aprenentatge.
    • Els nens i nenes aprenen a conèixer-se i a relacionar-se amb els altres a través de diferents tipus de llenguatge (visual, plàstic, verbal, musical…)
    • Tota la comunitat educativa creixem i aprenem junts.
    • Aprenem a viure i a la vegada aprenem a conviure.
    • La cura i el respecte pel medi ambient defineixen la nostra manera de fer

Des de l’institut-escola volem despertar el desig per conèixer, per saber, per comunicar. Un infant competent serà aquell que sigui capaç d’incorporar els seus sabers i habilitats per poder actuar i prendre decisions en situacions diverses i quotidianes.

El nostre institut-escola acaba d’obrir les portes i estarà en permanent construcció. Des del seu principi, pel fet de ser centre de nova creació que any rere any incorporem nou alumnat, noves famílies i nous mestres, i sobretot, perquè el nostre és un projecte dinàmic que evoluciona a partir de la reflexió conjunta i l’anàlisi de la nostra pràctica.

Estrategia Digital de Centre

Pràctiques del centre d’ús i aplicació de la tecnologia

Les pràctiques educatives del centre relacionades amb la tecnologia digital són les
següents:
– A partir de 3r de primària es crea un compte d’usuari a Google apps for Education, en el domini del centre, que es manté al llarg de tota l’escolarització i s’utilitza especialment pel correu electrònic i pel Google Classroom.
– Com a entorn virtual d’aprenentatge (EVA) utilitzem la plataforma Google Classroom. A partir d’aquesta plataforma compartim amb l’alumnat diferents materials, activitats i els hi donem feedback. Aquest EVA s’utilitza a partir de 4t de primària i fins a 4t de l’ESO.
– Es fan servir diferents aplicacions i jocs, com ara Kahoot i Quizzizz, per fer activitats inicials per esbrinar els coneixements previs de l’alumnat, i com a recordatori o com avaluació per veure si han après.
– Utilització de diferents aplicacions per creació i edició de vídeos, i presentacions amb Canva, PPT.
– Activitats interactives com jocs d’escapaments amb aplicacions com Genially. L’utilitzem per a diferents àmbits o per treballar de forma transversal.
– Es realitza un taller de seguretat digital impartit pels mossos d’esquadra a primària.
– Ús de pantalles tàctils a les aules ordinàries (a partir de 3r de primària) per fer activitats interactives, especialment de llengua i matemàtiques.

Cada comunitat del centre disposa d’un dispositiu mòbil a través del qual els docents estan constantment en contacte amb les famílies, tant per trucades com missatges per Whatsapp (aplicació a través de la qual es difonen comunicats sobre activitats del dia a dia de l’escola). Els contactes de les famílies es gestionen a través del compte de correu institucional de la comunitat. És per això que s’insisteix a les famílies de la necessitat de facilitar els telèfons operatius i actualitzats. Per altra banda, des del curs 2021-22 es va introduir l’ús de l’aplicació Dinantia. Aquesta aplicació ha passat per diferents fases d’ús: inicialment només s’utilitzava per al registre de l’assistència, però s’ha anat expandint les seves funcionalitats, especialment en la comunicació amb les famílies, ja que és una eina que permet la difusió de comunicats.

Organització de l’àmbit del centre

El professorat del centre s’organitza en comissions, integrades per docents de totes les comunitats, i una d’aquestes comissions és la comissió digital. Actualment, la comissió està integrada per 8 membres i està liderada pel coordinador digital. Les funcions de la comissió són vetllar pel bon estat dels dispositius digitals del centre (tant de l’alumnat com del professorat) i mantenir actualitzat el web del centre. De forma paral·lela, des del curs 2022-23, s’ha creat la comissió d’estratègia digital formada per tres dels membres de la comissió, que són els encarregats de dinamitzar la FIC de competència digital al centre així com elaborar el pla d’estratègia digital.

L’Estratègia digital de centre s’ha realitzat després d’una diagnosi tenint en compte: la visió del centre en l’àmbit digital, els objectius del PEC i del PdD, sense perdre de vista els objectius del PEDC. La comissió digital ha fet una selecció d’objectius prioritaris per avançar la part de cultura digital del centre i millorar l’adquisició de les competències en aquest àmbit. Per cada objectiu plantejat s’han dissenyat activitats que permeten el seu assoliment amb els seus corresponents indicadors d’impacte. Ja que l’EDC és a mitjà termini (3 anys), es farà un seguiment per cursos mitjançant la Programació General
Anual (PGA).

Objectius

En l’EDC ens plantegem un seguit d’activitats que responen a tres objectius principals a complir entre el curs 2022-23 i el curs 2024-25.