III Jornades d’FP DUAL per a la millora de l’ocupabilitat a l’INS Alfons Costafreda

Aquest dilluns 20 fins al 31 de març, tindran lloc les  III Jornades d’FP DUAL de lInstitut Alfons Costafreda (@instacostafreda).

Fa tres anys vam partir d’uns resultats, que vam voler millorar i revertir:

• Risc detectat del poc coneixement de l’alumnat del mercat laboral i les empreses del territori.
  • Necessitat d’impulsar l’FP DUAL.
  • Necessitat de treball de l’IPOP a les jornades d’FP d’una manera més atractiva i motivadora. Potenciar l’orientació de l’alumnat.
  • Risc detectat de poca implicació de l’empresa a l’Institut. Aliances amb l’empresa.
  • Resultat detectat en tutoria i en enquestes a l’alumnat de falta de motivació del que estudien per part d’algun alumnat.
  • Resultat d’indicadors d’abandonament alt en algun cicle i grup.

Decidim impulsar la Formació Professional DUAL, juntament amb la implantació de la formació dual a tots els cicles formatius, l’aprenentatge amb metodologies actives, la transferència del coneixement empresa-escola, l’emprenedoria i la cerca de l’excel·lència en les competències professionals.

L’objectiu és fomentar l’ocupabilitat, l’orientació i la motivació de l’alumnat i alhora buscar aliances amb l’empresa.

Apliquem a FOL, Coordinació FP i DUAL. Aplicable a tota la FP i últims cursos d’ESO i Batxillerat .

Les Jornades es desenvolupen a través d’una comissió organitzadora que en l’àmbit de centre es coordina amb els diferents Departaments professionals, tant per recollir necessitats en l’etapa de disseny com en l’etapa de preparació i execució amb la implicació de tot el professorat.

JornadesJornades a les xarxes

Existeix una coordinació de programació amb l’Ajuntament de Tàrrega, Centre ocupacional La Solana, Oficina Jove i Pla Educatiu d’Entorn, així com amb les empreses col·laboradores.

L’acompanyament de l’alumnat s’adjudica al professorat del grup classe que pertoca amb suport de direcció i presència de membres de la comissió organitzadora.

La tipologia d’activitats són:

• Trobades, visites i Networking amb empreses i entitats de l’entorn.
  • Tallers d’emprenedoria soft skills amb professionals de diferents àmbits i sectors.
  • Formacions i xerrades en el marc del Concurs de Projectes FP DUAL del centre, es concursa en tres categories: Mecatrònica, Informàtica i digitalització i Empresa.

Jornades a les xarxesJornades a les xarxes

Amb motiu de les Jornades es presentarà el II Concurs de Projectes de l’Institut Alfons Costafreda, destinat a alumnat de 1r o 2n curs de Cicles Formatius de Grau Mitjà i Grau Superior o de PFI que hagi realitzat i presentat un projecte durant el present curs 2022-23.

Els projectes presentats concursaran en una de les tres modalitats:

1. Informàtica i comunicacions: premi a millor projecte de CFGM i CFGS
  2. Manteniment industrial: premi a millor projecte de CFGM i CFGS
  3. Projecte d’empresa: premi a millor projecte de CFGM i CFGS

Fem avaluació i revisió

• Enquestes a professorat, alumnat. Bons resultats en les enquestes 7,4 l’alumnat i 8,0 del professorat.
  • Falten enquestes a les empreses i professionals. En aquestes jornades ho incorporem.

L’avaluació de les Jornades d’FP DUAL per l’ocupabilitat és bona per part de l’alumnat i professorat. Caldrà analitzar l’impacte de les jornades un cop finalitzem aquestes terceres jornades i veure si reduïm el risc que hi ha en el poc coneixement de l’alumnat del mercat laboral i les empreses del territori, el risc de la poca implicació de l’empresa en l’institut millorant les aliances. Veure si ens ajuda a impulsar l’FP DUAL i alhora potencia l’orientació de l’alumnat.