Un diari personal per estrenar etapa educativa a l’ESO

• Els nois i les noies de 1r han hagut d’imitar la protagonista de Duna, el llibre de lectura de Llengua Catalana, i han escrit una redacció setmanal.

“Estic contenta de tenir un grapat de fulls que expliquen un estiu que no vull oblidar”, exposa la protagonista del llibre en la darrera pàgina de ‘Duna: diari d’un estiu’, de Muriel Villanueva. Obligada pel seu professor de Llengua, la Duna ha d’escriure un diari durant les seves vacances abans d’iniciar una etapa carregada de canvis i emocions: en pocs mesos comença l’institut!

L’estiu que relata la Duna al llarg del seu diari és especial, de descobertes que fan créixer. A través d’aquest diari, que comença sent una obligació i acaba esdevenint un espai d’autoconeixement, la veu de la Duna es transforma i avança en el seu procés de creixement i maduració.

La protagonista ens parla amb fluïdesa i naturalitat sobre com les situacions que viu durant l’estiu fan que ella canviï: la primera menstruació, els secrets familiars del present i del passat, l’avi atrapat emocionalment en un procés de dol que no avança, el seu bonic lligam emocional amb en Max (un noi que ha pres consciència de la seva transsexualitat i amb qui es fa el seu primer petó), la nova relació sentimental de la mare, l’amistat amb els nois i les noies del poble, … Tot això, a més, narrat amb delicadesa, intensitat i senzillesa.

I els/les alumnes de 1r d’ESO de l’IE Els Tres Pins han hagut de fer el mateix… Cada setmana, una redacció per estrenar aquesta nova etapa educativa! El professor espera que l’alumnat hagi gaudit d’aquesta primera lectura i que l’activitat proposada els hagi encoratjat a continuar escrivint un diari personal al llarg de la seva adolescència. Sempre va bé per desfogar-se, compartir reflexions i moments… A més, segur que els farà moltíssima il·lusió retrobar les seves redaccions quan passin uns anys!

Nois i noies, un darrer incís: tot allò que li heu explicat, incloent-hi crítiques al professorat i vivències personals, quedarà entre el docent i vosaltres per sempre! (i la correcció de les errades ortogràfiques i sintàctiques també!)