EI 3 anys: gaudim fent música!

Aquesta setmana les fades i els dinosaures vam poder gaudir de l’espectacle “El viatge del cargol” al CaixaForum. Vam veure i escoltar un conte amb narració, imatges animades i, fins i tot, orquestrat per ells/es mateixos/es amb diferents instruments musicals reciclats i materials reutilitzables! Capses amb cordes es van convertir en guitarres, gots en maraques, tests de diferents grandàries en timbals, bosses de plàstic en panderetes, entre altres. Amb aquests elements els infants van reproduir els sons de les onades, la pluja i els trons convertint-se en els protagonistes del conte! A més a més, els infants van escoltar el so de la trompeta i van aprendre la cançó del cargol que durant tot el dia van cantar. “El viatge del cargol” també va servir per recordar les qualitats dels sons i jugar a través de l’experimentació. Es va convertir en un moment ple de sorpreses, de riures, d’emoció i de gaudi. L’espectacle del cargol ens va entusiasmar molt! Tant és així que aquella mateixa tarda a l’escola ens vam animar a crear i sacsejar molt contents les nostres pròpies maraques.

Però la música és molt present també en el dia a dia a l’aula i setmanalment, amb més protagonisme, a l’hora de fer música. L’Alexandra doncs us vol compartir en aquest article tot el que s’ha anat treballant darrerament en aquestes sessions. Tot i que es segueix l’estructura dels dos trimestres anteriors ara a l’hora de fer la salutació inicial s’introdueix un joc de cartes on es representen els moviments que s’espera que l’infant reprodueixi: picar de mans, espetec de dits, picar de genolls i picar de peus; cada infant té una targeta i ha de reproduir el so. Les fades i els dinosaures s’engresquen molt amb aquesta activitat, ja que tothom vol participar-hi i triar lliurement el moviment que més els motiva.

Abans de començar a cantar, escalfem boca, llengua i llavis, imaginant que ens posem un xiclet a la boca i ho masteguem bé, fent “ballar” aquest xiclet per tots els racons de la boca. Després fem un globus, gran, molt gran fins que explota, així es treballa la respiració i els moviments de la llengua. També fem massatges amb els dits a les galtes i la barbeta. Per últim expressem diferents gestos per moure totes les parts del rostre i activar així, tots els músculs. Es converteix en una estona molt divertida! S’han introduït noves cançons amb diferents dramatitzacions, com «les mans», «les girafes», «el ratolí», aquesta estona sempre és molt agraïda, ja que els infants mostren interès per la història explicada, per les coreografies suggerides, pel ritme de la cançó, perquè les cançons són curtes, repetitives, fàcils d’aprendre i de reproduir. Els infants gaudeixen molt cantant i, a vegades, demanen ballar cançons anteriors.

Per aprofundir en el coneixement dels instruments musicals de percussió que tenim a l’abast, es presenta una làmina amb els instruments i el seu nom, recordant així com sonen. També estem descobrint si aquests instruments reprodueixen sons llargs o curts. Amb l’ajuda d’un memory dels instruments també s’explica que, a part dels de percussió, també n’hi ha de vent i de corda. Aquests conceptes són més fàcils d’entendre i recordar amb el suport visual. Aprenen a poc a poc a classificar-los per grups, veure les similituds i les diferències de les qualitats dels instruments. Pròximament acompanyarem alguna audició amb algun instrument de percussió (claus, picarols, pandero, triangle, cròtals…) A l’hora de treballar l’agut i el greu s’ha introduït l’instrument de la flauta d’èmbol a fi que els infants puguin moure’s tal com ho senten: alguns es queden quiets, altres pugen i baixen el seu cos, altres imiten i altres es mouen cap endavant i cap enrere. Els infants van gaudir molt escoltant aquest instrument, ja que al principi ho van descobrir amb els ulls tancats.

També s’han introduït materials nous, els mocadors, per acompanyar algunes danses com per exemple: Belle nuitô nuit d’amour, una de les peces d’òpera dels contes de Hoffmann d’ Offenbach, i l’hivern i la primavera de Vivaldi. Acompanyar el moviment amb el mocador permet que l’infant prengui més consciència de l’audició, ja que amb aquest material ha de seguir el ritme, tot descobrint una nova forma d’expressió. Per treballar el timbre s’han introduït dues noves audicions, una amb els sons dels animals de la granja, a fi de treballar la sortida a la masia Can Sala, i una altra amb els sons que podem trobar a casa. Tot això requereix atenció i concentració perquè així, els infants puguin afinar l’oïda. A poc a poc s’aniran afegint més audicions d’aquest tipus.

Entre activitat i activitat, o bé per gestionar el grup quan està massa emocionat, apareixen de tant, diferents elements com per exemple: un cocodril que camina molt tranquil; un coet que s’enlaira en 5 segons i quan vola es converteix en focs artificials; Pica i Puca (els dits polzes) explicant-nos la seva història; a vegades és el torn dels óssos que piquen a la porta. Aquest “impàs” s’aprofita per seguir treballant els següents conceptes: fort, fluix, lent, ràpid.

I vet aquí un gos, i vet aquí un gat, que així aprofitem a P3 les estones musicals!

Àlbum EI3A, les Fades

Àlbum EI3B, els Dinosaures