Escola Verda

La Xarxa d’Escoles Verdes (XEV) és una xarxa diversa integrada per centres d’educació infantil (0-6), primària, secundària, cicles formatius i centres d’educació especial i d’adults, entre d’altres. Aquests centres educatius estan compromesos amb la sostenibilitat que treballen per fomentar una educació ecosocial que transformi el centre educatiu i el seu entorn, tot treballant en xarxa amb altres entitats del territori.

Actualment, hi ha més de 800 centres que formen part de la Xarxa d’Escoles Verdes. Per donar resposta i suport a aquests centres, va néixer l’any 1998 el Programa Escoles Verdes, un instrument del Departament d’Educació i del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural amb 3 grans objectius:

  • Ajudar els centres a incorporar els valors de l’educació per a la sostenibilitat en tots els àmbits de la vida del centre (currículum, gestió, relacions amb l’entorn, etc.).
  • Promoure la participació i la implicació activa de la comunitat educativa en la millora del seu entorn.
  • Afavorir l’intercanvi entre els centres que comparteixen uns mateixos objectius.

 

La nostra escola està integrada en aquesta xarxa des del curs 2020/2021 i, per tant, realitza diverses accions per treballar en la sostenibilitat del nostre centre i del nostre entorn:

 

1.- Accions quotidianes que ens recorda la nostra mascota verda el “Terràtic”:

Al vestíbul de l’escola hi ha una cartellera (La Cartellera Verda) on hi trobem les recomanacions generals que ens fa la nostra mascota verda, Terràtic, i on també s’informa a la comunitat educativa sobre les diverses activitats que es realitzen a l’escola relacionades amb l’escola verda. A cada aula hi ha el Racó Verd, un espai on el Terràtic ens recorda tot el que hem de realitzar per a millorar amb el medi ambient (apagar els llums, esmorzar fruita, utilitzar carmanyola, … )

2.- Recollida selectiva de deixalles (paper, envasos, orgànic i rebuig):

Totes les aules de l’escola tenen contenidors per a la recollida selectiva de deixalles. També trobem al vestíbul de l’escola els contenidors grans de recollida de paper, envasos, orgànic (on els alumnes hi buiden cada dia les papereres de les seves aules)

A les portes de cada aula hi ha un cartell que indica si, durant aquell mes, l’alumnat de la classe ha fet correctament la recollida selectiva o bé pot millorar en el seguiment d’aquesta norma.

 

3.- Recollida de …

Al vestíbul de l’escola hi ha els contenidors d’estris d’escriptura, cartutxos buits de tòner i tinta, piles i taps de plàstic.

… material d’escriptura: recollim bolígrafs, llapis, portamines, retoladors de tot tipus, fluorescents, marcadors, correctors (de cinta, líquids i tipus bolígraf): No es recullen regles, pegaments de barra ni gomes d’esborrar.

 

… cartutxos de tòner i de tinta:  les noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), produeixen residus i són milions de tones de plàstic no degradable de cartutxos de tòner i de tinta que es tiren a l’abocador cada any, quan es podrien reutilitzar. FBO es dedica a la recollida de cartutxos buits d’impressora i des dels seus inicis ha recuperat milions de cartutxos de tòner i d’injecció de tinta per al seu reciclatge.

 

… piles de bastó, piles de botó i bateries de mòbil i càmera: la nostra escola participa al programa, impulsat per la Generalitat de Catalunya, “Apilo XII ” de recollida de piles de basto i de boto i bateries de mòbil i càmera.

         

 

… taps de plàstic: recollim gairebé qualsevol tipus de tap de plàstic.

        

… oli domèstic usat: comptem amb un contenidor de recollida d’oli usat. Us animem a recollir-lo a les vostres llars i que el dipositeu dins del contenidor. Aquest ha de recollir-se en ampolles de plàstic i ha de ser, exclusivament, oli vegetal de cuina usat. El contenidor està situat al costat de l’aparcament de bicicletes.

4.- Neteja de patis:

A Educació Primària es fa la recollida setmanal de les deixalles dels patis. Cada setmana, i per torns, una classe de 1r Cicle, i una de 2n i 3r Cicles, passen a recollir tots els papers i brossa que hi pugui haver als corresponents patis.

5.- Promoció de l’estalvi de materials i de l’ús de materials sostenibles:

Utilitzar fulls de paper reciclat i  minimitzar-ne la despesa amb l’enviament de tota la informació i la documentació que sigui possible a través de la web, del correu electrònic, de l’aplicació Tellfy i d’Instagram.

                      

La majoria dels alumnes de l’escola s’inscriuen al pla de reutilització de llibres de text, que permet usar els mateixos llibres durant alguns anys. Això significa un estalvi econòmic a les famílies i també ajuda a la sostenibilitat.

Promocionar l’ús de carmanyoles per portar l’esmorzar, ampolles d’aigua reutilitzables, …

 

6.- Promoció de l’alimentació saludable:

Esmorzar fruita com a mínim un cop per setmana (els dimecres).

A la Cartellera Verda del vestíbul s’hi comunica quines han estat les classes en què, en finalitzar cada mes, hi ha hagut més alumnes que han seguit aquest consell.

 

 

7.- Realització de sortides a l’entorn

Conèixer els espais naturals, socials i culturals dels voltants del poble. S’acostuma a aprofitar el Dijous Gras per a que cada cicle de l’escola vagi a un espai del nostre entorn.

També, un cop cada curs, els alumnes de 6è van a la Granja dels Frares i participen a l’activitat organitzada per la fundació Aurora i promoguda per l’Ajuntament, plantant diferents espècies d’arbres i plantes típics de la zona.