IGUALTAT DE GÈNERE

Per què regalen nines a les nenes i als nens no? Per què hi ha colors per a nenes i colors per a nens? I si ho féssim al revés, què passaria?

L’escola, és un referent transmissor dels valors de la societat, ha de vetllar per l’equitat de gènere, evitant pautes sexistes que subtilment es puguin. La igualtat no significa que dones i homes hagin de ser  idèntics, perquè d’entrada tots som diferents. La igualtat és superar les diferències per a assolir la categoria de ciutadans sense distinció de gènere.

El centre escolar pot ser una oportunitat per assolir aquest objectiu o bé al contrari, de manera subtil pot perpetuar la reproducció de rols sexistes. Es fa del tot necessari el deure d’educar els infants en la coeducació i la igualtat d’oportunitats entre dones i homes, de manera que les nenes i els nens se sentin respectats i en igualtat d’oportunitats.

El posicionament que prengui la comunitat educativa (famílies i docents) és bàsic per assolir un canvi de mirada entre l’alumnat, no només amb intencions sinó amb realitats.

És per això que aquest curs han de començar a ser present a les aules i de manera rutinària, activitats de sensibilització i de descobriment, per una banda, del paper que juga i ha jugat la dona al llarg de la història, i per altra, del trencament de rols sexistes.

En aquest nou racó a la nostra web us anirem informant de les diferents activitats que durem a terme per assolir aquest canvi de mirada. Rebrem molt gratament iniciatives per part vostra que creieu ens poden servir per assolir aquest canvi de mirada. Us detallem a continuació les activitats que ja s’han dut a terme i les que hi ha programades. Anirem afegint d’altres.

• En el marc de la celebració del Dia internacional de la dona i les nenes científiques, 11 de febrer, ens adherim al circuit de xerrades promogudes pel moviment #100tífiques adreçat a l’alumnat de 6è de primària. Vam gaudir de la xerrada d’una dona científica, la Carla Conejo, que ens va explicar la seva trajectòria.
  • Dinàmiques que es faran als diferents grups de primària al llarg del mes de març, amb l’objectiu d’identificar estereotips de gènere, entendre com es construeixen socialment les identitats de gènere, desconstruir rols de gènere tradicionals i reflexionar sobre nous rols de gènere més equitatius.
  • Activitats organitzades pel Consell Comarcal vers la coeducació i la igualtat de tracte i oportunitats, adreçada a l’alumnat des de P5 a 6è. Les activitats són les següents (de moment sense data i a l’espera que es confirmi la seva adjudicació):

6è: L’Artur i la Clementina. Com desmitificar rols masculins i femenins i com fomentar el respecte i valor vers a les dones.

• Treballar a cada cicle una persona significativa (home o dona) de la nostra història que hagi trencat rols: la seva història, somnis, entrebancs que es va trobar…
  • Celebració del Dia internacional de la dona treballadora, 8 de març, amb visionat de vídeos i/o xerrades que mostrin la realitat de les dones arreu del món.
  • Ampliació del catàleg de llibres i d’altres publicacions que mostrin diferents realitats socials al voltant del respecte de gènere, del paper de la dona a la història, del trencament de rols sexistes, de la diversitat actual de famílies… Aquestes publicacions haurien d’estar present a les aules i treballar-les des de la naturalitat i el respecte.
  • Marató de contes diferents per part de famílies voluntàries.
  • Mares, pares, àvies, avis…creieu que heu trencat rols amb la vostra professió o afició personal. Ens encantaria que ens ho expliquéssiu i poder-lo exposar en un grup classe. Us hi animeu?

US MOSTREM UN VÍDEO PER A REFLEXIONAR.