EL CAMÍ DE PIEFCITOS GUANYA LA VII EDICIÓ DEL PREMI GRANS INICIATIVES EN VALORS

“El camí de piEFcitos: units per una Educació Física saludable i sostenible” és el projecte educatiu guanyador del Premi Fundació ATRESMEDIA i “eduCaixa” en Valors de la setena edició de “Grans Iniciatives”. Una idea impulsada per Carlos Chamorro, professor al Col·legi Públic Cristóbal Colón de Madrid, i de la mà de 234 professors de tot Espanya, entre els quals hi forma part el nostre mestre d’educació física, Carlos Domènech. Tot l’equip de mestres de la comunitat de grans i l’alumnat de quart, cinquè i sisè, ens hem unit amb un objectiu comú: sumar quilòmetres simbòlics a partir d’activitats que fomenten hàbits de vida saludables i l’aprenentatge transversal.

Consisteix en un projecte cooperatiu impulsat al llarg de tot el curs, que ha involucrat a més de 34.000 alumnes de 198 centres educatius, a les seves famílies i un total de 234 docents.

A través de la pràctica d’activitat física, l’alimentació saludable, la lectura i accions de desenvolupament sostenible s’obtenen quilòmetres simbòlics que “recorrem” de manera virtual les províncies en què es divideix la geografia espanyola.

“El camí de piEFcitos” té com a principals objectius desenvolupar hàbits físics saludables i sostenibles a tota la comunitat educativa; reduir els índexs d’obesitat infantil i conscienciar sobre valors i aprenentatges transversals com el canvi climàtic, l’educació viària, la inclusió o la solidaritat.

Utilitzem la gamificació basant-se en l’estructura del Camí de Sant Jaume: es comptabilitzen accions i reptes orientats a l’obtenció d’un passaport saludable. Contempla diferents activitats dins i fora de el centre que inclouen la celebració de dies mundials i activitats lúdiques i esportives, i el foment de l’educació mediambiental.

Entre els resultats a destacar, hem aconseguit canvis en les rutines de l’alumnat relacionats amb l’impuls de menjars saludables i la disminució dels residus.

El jurat ha reconegut el seu gran abast, caràcter integrador i alt valor pedagògic, que transcendeix a diverses comunitats autònomes i difon valors relacionats amb la salut i el benestar, implicant als professors d’Educació Física. Així mateix, per ser un treball que continuarà en el futur i que pot ser fàcilment replicat.

En aquesta setena edició dels Premis Grans Iniciatives, que s’organitzen juntament amb la Fundació “la Caixa”, amb la participació de Fundació Orange i la Universitat Internacional de València, s’ha destacat el treball en equip i el caràcter inclusiu del projecte.