Història

Era l’any 1923, els nois de Cervelló i el seu mestre
Salvador Puignau en l’antic col·legi Balmes.
  

  • De llavors ençà han passat molts anys, ja fa més de 35 anys que es va edificar l’actual escola i intentem recordar aquells fets més destacats que d’una manera o altra han anat deixant empremta a tots aquells que últimament han viscut la nostra escola: pares i mares, alumnes, personal no docent i professorat en general i que ens ha fet arribar on ara som.
  • Després de molts anys de lluita per aconseguir una nova escola per al poble, l’estiu de 1974 s’inaugura el centre “Santa Maria de Cervelló”

Anys 1975 – 1980

  • Van seguir uns anys de molts canvis que es reflecteixen a l’escola.
  • La llengua catalana, que havia estat arraconada a ser parlada només a la llar, s’introdueix a l’escola com a segona llengua.
  • També comencen els moviments de renovació pedagògica que, de mica en mica, van arribant a les aules.
  • Corrien els anys 1978-1979, un moment d’il·lusió per moltes coses, i la necessitat de comunicar-ho fa néixer la primera revista: “La veu de l’escola” ( l’editorial és bilingüe i la resta s’escriu en castellà).
  • El curs 1979-1980 l’escola passa a ser una de les primeres Escoles Catalanes de Catalunya. Els alumnes de P-4, P-5 i 1r inicien el curs amb el català com a primera llengua.

Anys 1980 – 1982

  • El 1980-1981 s’inicien les primeres colònies. Les instal·lacions eren escasses per això alguns grups van anar d’acampada al Montseny i, fins i tot, es feien ells mateixos la intendència.
  • L’escola es fa molt participativa i la direcció passa de ser unipersonal a ser una direcció col·legiada.
  • El 1981-1982 la necessitat de fer partícips els pares de l’educació dels seus fills, fa que el professorat engegui la primera “Escola de pares” amb conferències i taules rodones.
  • La il·lusió per millorar l’ensenyament i fer més lúdics i atractius els aprenentatges fa que s’iniciï el treball de racons des del parvulari fins al cicle mitjà i els tallers en alguns cicles. A cicle inicial es comença a treballar el principi de globalització a partir de temes escollits pels propis alumnes (actualment anomenats projectes). Apareixen les primeres exposicions per Nadal dels treballs realitzats al llarg del trimestre i se celebra la primera setmana cultural amb el Centenari del naixement de Picasso.

Anys 1982 – 1988

  • El 1982-1983 la revista de l’escola passa a dir-se Onada i apareix ressenyada en el diari AVUI.
  • L’ajuntament i l’APA, recollint la reivindicació del professorat, contracten el servei d’una psicòloga per a millorar la qualitat de l’ensenyament i per a tractar problemes específics d’alumnes amb dificultats.
  • Es constitueixen els primers òrgans de direcció col·legiats seguint les directrius de la Generalitat.
  • L’hort a l’escola esdevé un taller a tots els cicles.
  • El curs següent, la necessitat de tenir dues aules més es resol amb la construcció d’un nou gimnàs.
  • L’Onada surt novament a l’AVUI i Catalunya Ràdio s’interessa per la nostra publicació escolar.
  • L’escola celebra una gran festa commemorativa dels 10 anys.
  • El curs 1985-1986 l’ONADA participa en les primeres jornades dels diaris a les escoles organitzades pel diari AVUI on alumnes i professors van presentar una ponència.
  • Se celebren les primeres eleccions per triar els representants dels diferents estaments en el CONSELL ESCOLAR, legalitzant així el que s’havia estat fent fins ara.

Anys 1988 – 1992

  •  El 1988-1989 es realitza la primera setmana d’educació vial a iniciativa de l’ajuntament i organitzada per la policia local.
  •  S’inicia la música com a activitat extraescolar als migdies. 
  •  1989-1990 després de molt de temps reivindicant l’especialista de música, l’APA i l’Ajuntament fan l’esforç de dotar el centre amb aquest professor.
  •  A l’escola arriba el primer ordinador i la revista guanya en qualitat en començar a confeccionar-se amb l’ajut de les noves tecnologies.
  •  El curs 1991-1992 per a solucionar tots els problemes de diversitat s’inicia a 2a etapa una aula taller.
  •  Es posa en funcionament la xarxa telemàtica a l’ordinador de secretaria.
  •  L’APA organitza xerrades d’higiene dental per a l’alumnat de 6è i 7è.
  •  Amb motiu dels jocs olímpics se celebra la setmana cultural-esportiva en finalitzar el segon trimestre.

Anys 1992 – 1994

  •  El curs 1992-1993 s’inicia l’ensenyament a partir dels 3 anys.
  •  Les noves tecnologies van arribant i, després de l’elaboració d’un projecte d’aula d’informàtica, ens arriba la dotació de 4 ordinadors i una central meteorològica automàtica i informatitzada.
  •  Se celebra el Mil·lenari de Cervelló tot fent diferents activitats a l’escola.
  •  El 1993-1994 s’introdueix el treball de càlcul mental “el Quinzet”a l’escola d’una forma sistemàtica i a tots els nivells.
  •  S’aprova el Projecte lingüístic, el Pla d’adaptació de P-3 i el PEC (projecte educatiu de centre).

Anys 1994 – 1999

  •  1994-1995 L’administració decideix la integració del centre Énnec Bonfill al centre Santa Maria de Cervelló i l’escola passa d’una línia a dues, augmentant el nombre d’alumnes, de pares i de mestres.
  •  En la setmana cultural es commemora el centenari del naixement d’en Frederic Soler “Pitarra” .
  •  1995-1996 La Reforma va avançant i és l’últim curs que a l’escola tenim els 8ès.
  •  En aquest curs la setmana cultural girarà al voltant del reciclatge i el medi ambient.
  •  1996-1997 La revista ONADA celebra el seu 15è aniversari i es realitza una exposició monogràfica.
  •  1997-1998 S’inicien les obres d’adequació de l’edifici de primària i la construcció del nou parvulari.
  •  Els alumnes de Cicle Superior i Cicle Mitjà comencen a fer servir el Banc de Llibres en algunes àrees.
  •  Tot aprofitant que és l’any de l’OCEÀ s’organitza la setmana cultural sobre aquest tema.
  •  1998-1999 S’inaugura la remodelació de l’escola així com el nou parvulari i se celebren els 25 anys de la nostra escola.
  •  El 150è aniversari del primer tren és el nou tema a treballar aquest curs durant la setmana cultural.

Anys 1999 – 2003

  •  1999-2000 Les obres sembla que mai s’acabin i aquest curs s’enderroca l’antic gimnàs per construir-ne un de nou més ampli i amb millors condicions.
  •  La setmana cultural d’aquest curs es fa sobre les matemàtiques aprofitant que se celebra a nivell internacional l’any de les matemàtiques.
  •  2000-2001 Setmana cultural: L’any de la música.
  •  2001-2002 S’introdueix la llengua anglesa a partir del primer curs de primària.
  •  És el centenari de la mort de Gaudí i es treballa la seva obra durant la setmana cultural.
  •  2002-2003 La setmana de Carnestoltes coincideix amb la setmana cultural, que gira al voltant dels mitjans audiovisuals i de comunicació.

Anys 2003 – 2006

  •  2003-2004 Setmana cultural: Es treballa el modernisme.
  •  S’elabora un Pla d’actuació per a l’alumnat de nacionalitat estrangera.
  • 2004-2005 Comença el projecte de biblioteca punt-edu. Se’ns reconeix la nostra participació en els Premis de Recollida selectiva i reducció de residus.
  • 2005-2006 Es presenta, dins el programa d’Innovació Educativa, el projecte de Mediambient “Cap a una escola sostenible”.
  • La Comissió Pedagògica elabora un llistat de tècniques o procediments que els alumnes han de dominar en acabar la Primària.
  • Aquest curs també es revisa el RRI., i queda aprovat pel Consell Escolar. La comissió d’Educació Física programa i coordina el 1r Cross Escolar.

Anys 2006 – 2009

  •  2006-2007 Es fan les obres per ampliar les aules d’educació infantil.
  • Es revisa i s’actualitza el llibre de Cervelló.
  • S’inicia l’activitat de piscina, dins l’àrea d’Educació Física per als cursos de 1r., 3r. i 5è.
  • S’incia el Projecte de Relaxació a l’escola amb els grups de Cicle Inicial.
  • 2007-2008 La LOE arriba al cicle inicial i es fa un nou plantejament pel que fa a les programacions.
  • S’implanta la sisena hora al nostre centre.
  • Bona part del claustre participa en un curs de PDI.
  • 2008-2009 La LOE arriba al cicle mitjà i es fa un nou plantejament pel que fa a les programacions.
  • Part del claustre participa en un curs que es fa a l’escola de “Filosofia 3-18”.
  • Iniciem amb l’escola “Balmes” de Sant Boi de Llobregat l’escolaritat compartida d’un alumne (un dia a la setmana).

Anys 2009 – 2012

  • 2009-2010 Entrem a formar part del Programa d’Escoles Verdes. Ja som Escola Verda!!!
  • Iniciem la campanya setmanal “Menja fruita, menja sa”.
  • S’engega l’hort a Educació Infantil.
  • S’actualitza la web de l’escola.
  • Es digitalitza el full informatiu mensual i la revista escola l’Onada (Informativa i Sant Jordi) i s’incorporen a la web de l’escola.
  • S’inicia el treball de Projectes Interdisiciplinars a cada cicle.
  • S’inicia la comunicació amb les famílies via email.
  • 2010-2011 S’elabora la Carta de Compromís entre escola i famílies.
  • S’activa el Moodle de l’escola on els mestres preparen tot d’activitats pels alumnes.
  • S’actualitza el PEC de l’escola.
  • Es dur a terme la primera Festa de la Primavera a l’escola.
  • 2011-2012 S’incia el Suport Escolar Personalitzat a l’escola (SEP)
  • Es fa la primera Jornada de Bricolatge a l’escola amb la participació de més de 80 famílies.
  • Es consoliden els Padrins de Lectura entre 6è i P5.

Anys 2012-2015

  • 2012-2013 Iniciem el projecte Oliclak de recollida d’oli.
  • Iniciem el Projecte de Llegim en Parella a Cicle Superior.
  • Cicle Mitjà participa a l’activitat ” Ronda de Llibres”, promoguda pel CRP (Centre de Recursos Pedagògics de Sant Vicenç dels Horts).
  • Es realitza una activitat experimental de padrins d’escriptura amb alumnes del SES Cervelló.
  • S’afiança la figura del pare/mare delegat/da.
  • 2013-2014 Es dur a terme una activitat amb un grup d’alumnes Danesos que estan d’intercanvi amb alumnes del SES Cervelló.
  • Els alumnes de 5è participen activament en l’activació de l’hort de la Llar d’Infants del poble.
  • Es consolida i actualitza el Pla Lector de l’escola impulsant el gust per la lectura entre l’alumnat.
  • El Projecte d’expressió Escrita engegat el curs anterior es consolida.
  • Iniciem un grup de treball a nivell de municipi per a millorar les competencies en llengua anglesa de tot l’alumnat.
  • Totes les aules de primària tenen un projector i cada nivell te una Pissarra Interactiva.
  • S’inicia a Educació Infantil el treball amb tablets amb grups reduïts.