OLI, FARINA I AIGUA. Una massa i molts camins per aconseguir-la.

“La intel·ligència és el potencial psico-biològic per a resoldre problemes o per crear productes en un determinat context”  (H. Garner)

 Les Comunitats 1 y 2 ens han demostrat que, independentment de les habilitats que els infants tinguin més afavorides,  el cervell humà es desenvolupa en la mesura en què la persona viu en un espai ric d’estímuls i on interactuï activa i positivament amb els altres i els objectes.

Davant d’un mateix repte per tothom, cada infant va escollir el seu camí per arribar a resoldre’l. Com citen els autors Brunner i Rottenstiner:

“Tot infant és capaç d’aprendre quan se’l permet utilitzar les seves habilitats”.

El repte era clar: construir una massa compacta (semblant a la plastilina) a través de tres ingredients bàsics: oli, farina i aigua. Aquesta era l’única consigna, la resta del procés l’havien d’escollir i descobrir per ells mateixos.

Alguns infants van decidir començar sols i altres directament en grup…

Els agrupaments van anar canviant al llarg de l’activitat en funció dels seus interessos, descobriments, inquietuds, de les converses que es donaven …

Durant el procés molts infants van voler experimentar també amb els sentits…

  

– Em recorda a quan jugo a cuinar amb la meva mare.

El tacte, el gust, i l’olfacte van aportar moltes sensacions. També bufar farina, jugar amb l’elasticitat de la massa, …

I van anar apareixent diferents conceptes matemàtics.

Estimacions, prediccions, proves, comprovacions, comparacions … Mesures amb diverses unitats de mesura, quantitats, …

– Sembla plastilina blanca.

– Com ho has fet?

– Amb molta farina. Potser 23 cullerades.

Molta de la massa aconseguida va acabar en un mateix recipient, elaborada de manera conjunta i col·laborativa entre diferents infants.

Amb ganes d’endur-s’ho a casa, van decidir repartir-la, cosa que va donar peu a una conversa entorn de la repartició a partir de diferents opinions i estratègies.

– I si ho ajuntem tot?

– Serà més gran.

– Pesa 13kg! (estimació de pes).

– Mirem-ho amb la bàscula (comprovació).

– Pesa 1kg i mig .

– I tu quan peses? Més o menys? (comparació).

 

Els descobriments dels infants en aquesta proposta van ser diversos, no només en relació a la quantitat de cada ingredient per aconseguir el repte, sinó la diversitat de sensacions que els hi va provocar, la necessitat d’agrupar-se amb altres companys i companyes per contrastar informacions, descobriments i celebrar els resultats, …

Per tant, ens ratifica que la intel·ligència està formada per un extens i variat espectre d’habilitats per a realitzar activitats i reptes.

Encara quan, acord a la cultura en què vivim, n’hi ha algunes que són més valorades que altres, en realitat tots els rols i tasques de qualsevol àmbit requereixen una combinació o barreja de diferents habilitats i destreses conjuntes per aconseguir resultats òptims.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>