Matemàtiques actives

 

 

 

 

 

El curs 19-20 l’escola va iniciar un projecte d’ensenyament de les matemàtiques anomenat Innovamat.

 

Aquest mètode pedagògic ha estat elaborat per un nombrós grup d’experts en diferents disciplines com la matemàtica, la pedagogia, l’enginyeria i el disseny: Cecília Calvo, David Barba, Laura Morera, Marc Guinjoan i Abraham de la Fuente.

 

Innovamat parteix de materials manipulatius i ofereix a l’alumnat la possibilitat d’anar construint del seu propi coneixement, a partir de reptes matemàtics rics i variats. Els materials posen l’alumne en el centre del seu propi procés d’ensenyament-aprenentatge i permet desenvolupar l’autonomia i el pensament crític: un procés emocional i emocionant pensat per a comprometre l’infant a través d’estímuls positius.

El contingut educatiu s’organitza en tres grans blocs on es treballen diferents conceptes matemàtics i dimensions emprant metodologies pedagògiques diverses.

Amb les “aventures i els reptes matemàtics”, els conceptes ( blocs de relacions i canvi, espai i forma, mesura i estadística i atzar, sense perdre de vista numeració i càlcul)  es presenten en forma de reptes guiats i contextualitzats dins d’històries de fantasia. Cada curs escolar, l’alumnat és protagonista de dues històries diferents plenes de reptes, presentades amb vídeos d’una sèrie d’animació. Es presenta un problema per sessió i, amb l’ajuda d’activitats introductòries guiades pel mestre/a, es treballa amb profunditat la seva resolució.

A través del Laboratori de nombres es treballa bàsicament la numeració i el càlcul, el bloc amb més pes durant l’etapa d’educació primària, especialment a cicle inicial, i que estableix els fonaments de l’aprenentatge matemàtic.

 

Els conceptes es presenten de manera cíclica, tant al llarg de tot el curs com dins de cada trimestre, amb un increment progressiu de la dificultat.L’aula canvia radicalment de forma: el/la mestre/a passa a ser un/a guia de l’aprenentatge en lloc de transmetre tots els coneixements.

És l’alumnat qui, mitjançant les activitats de conversa matemàtica i l’ús de materials manipulatius o miniaplicacions digitals, aprèn els conceptes per ell/a mateix/a.

 

Per fer-ho l’alumnat comptarà amb una plataforma digital que permet la pràctica individual a l’aula d’activitats de tots els blocs de continguts. La seva aparició es regula en funció de les necessitats individuals. Les activitats ofereixen ajudes i explicacions adaptades al nivell de cada infant.

Per ajudar les nostres famílies a entendre i familiaritzar-se amb aquesta metodologia, us deixem un enllaç a diferents videotutorials:

VIDEOTUTORIALS

 

Esperem que tots aquests recursos ajudin a generar moments en què infants i famílies puguin compartir estones de conversa matemàtica rica i que serveixin per ajudar les famílies a entendre com fem matemàtiques a l’escola.

 

_________________________________________________________________________________________

Apostem per un aprenentatge competencial i amb sentit didàctic dels conceptes matemàtics.

Per Innovamat, fer matemàtiques és…

Resoldre

Ser capaç d’enfrontar-se a situacions desconegudes, de dissenyar estratègies per resoldre-les, d’analitzar les seves possibles solucions i de plantejar-se noves preguntes.

 

 

 

 

 

Raonar i provar 

Ser capaç d’analitzar les situacions, fer conjectures i comprovar-les, deduir i argumentar les afirmacions que realitzem.

 

 

 

 

 

 

Connectar

Ser capaç de descobrir les relacions existents entre les diferents idees i conceptes del món matemàtic o d’aquests amb el món que ens envolta.

 

 

 

 

 

Comunicar i representar

Ser capaç de transmetre i interpretar la informació matemàtica a través de qualsevol canal: de manera gràfica o escrita, oral, amb l’ajuda de material o mitjançant la tecnologia existent.