Menció a les NOFC

Ús de la dotació dels ordinadors de l’alumnat de 5è i 6è

Marc normatiu

La LEC recull a diferents articles la normativa general referida a les sancions en els centres educatius en base a les quals s’han de concretar a les NOFC.

Article 38: “Els alumnes que, intencionadament o per negligència, causin danys a les instal·lacions o el material del centre o en sostreguin material han de reparar els danys o restituir el que hagin sostret, sens perjudici de la responsabilitat civil que els correspongui, a ells mateixos o a les mares, als pares o als tutors, en els termes que determina la legislació vigent”.

Article 36: “L’aplicació de mesures correctores i sancions no pot privar els alumnes de l’exercici del dret a l’educació́ ni, en l’educació́ obligatòria, del dret a l’escolarització́”.

Article 37: es considera falta greu i, per tant, motiu de sanció “el deteriorament greu dels equipaments del centre”.

A les NOFC, els centres han d’incloure un apartat específic sobre els dispositius digitals i han d’especificar quin tipus de desperfecte es considera falta greu o lleu i la sanció corresponent. La sanció s’ha de fonamentar en la “responsabilitat per danys” (article 38) i, per tant, en la reparació dels danys.

 

Ús a l’escola

Tenint en compte tota la normativa i les reflexions pròpies, l’equip de mestres de Cicle superior i la direcció del centre, acorden que aquests ordinadors es quedaran al centre i que l’alumne no se’l podrà endur a casa.

En el cas que es valori un canvi d’aquest acord, caldrà establir una nova normativa relacionada amb la responsabilitat de les famílies quan l’ordinador es faci servir a casa i establir un nou acord a l’equip de mestres implicat.

 

Normativa interna d’ús

La normativa elaborada és en referència a l’ús exclusiu a l’escola, ja que no van a casa de l’alumnat.

Els ordinadors es guarden als carros de càrrega, degudament endollats i ordenats per numeració.

Cada alumne/a és responsable de l’ús i manteniment del seu aparell.

Dins del mantenint, entenem fer-ne un ús responsable per evitar desperfectes, evitar personalitzar-lo enganxant qualsevol tipus d’adhesius, canviant la configuració interna dels aparells. En el cas que es vulgui descarregar un programari del portal company, caldrà el vistiplau del mestre tutor/a.

La contrasenya ve predeterminada i l’alumne/a no la podrà canviar.

L’ordinador porta configurat la unitat de treball (T) , programari lliure i es connecta automàticament a la xarxa WIFI del centre (gencat_ENS_EDU).

A finals de curs, els ordinadors han de quedar en el mateix estat en que l’alumne/a se’l va trobar. Els que s’han adjudicat a l’alumnat de 5è continuarà amb el mateix durant el següent curs. Els ordinadors de l’alumnat que finalitza 6è es formatejaran i seran adjudicats al setembre a l’alumnat que inicïi 5è.

Mal ús, desperfectes i sancions

La família o l’alumnat es faran càrrec de pagar una quantitat econòmica si han estat responsables del desperfecte per un ús inadequat del dispositiu informàtic deixat, tal i com faríem en desperfectes sobre altres objectes o elements del centre educatiu. Donat que el centre no es fa càrrec de la reparació dels ordinadors sinó que el Departament d’educació s’encarrega de fer-ne la substitució, no podem indicar que aquesta sanció econòmica correspon a reparacions, sinó a una xifra equivalent al mal ús provocat sobre l’aparell. Aquesta despesa serà proporcional al desperfecte ocasionat.

En cas que la responsabilitat del desperfecte correspongui a diversos alumnes, es podrà repartir el pagament i la responsabilitat entre l’alumnat implicat i les seves respectives famílies.

No es faran cobraments o dipòsits per avançat per cobrir possibles desperfectes  a posteriori.

No es demanarà el pagament per desperfectes sense tenir certes evidències de la responsabilitat de l’alumnat.

No es demanaran quotes per manteniment dels dispositius perquè el centre no fa, a priori, aquest manteniment.

També ha d’haver-hi una coordinació entre la comissió de convivència, que gestiona mesures en casos de desperfectes a d’altres tipologies de materials, i la coordinació digital o la comissió responsable de l’estratègia digital del centre que valorarà la situació. Aquesta coordinació permetrà a la comissió de convivència, que té una visió global de l’alumne/a, acordar mesures i/o sancions personalitzades i coherents.

No es podrà privar a l’alumnat de l’ús del dispositiu en cas que en faci un desperfecte per mal ús (article 36 de la LEC). Tot i això, seguint la tipificació de les faltes, es podran incoar expedients disciplinaris que es resolguin amb algunes de les sancions previstes en la normativa. La resolució i les sancions poden tenir un caràcter temporal, permanent o associat a una acció que haurà de fer la família o l’alumne.

Acció Tipus de falta Mesures que es proposen Sanció econòmica Responsable de la sanció
Pèrdua del carregador Lleu El tutor informa a la família i a l’ED. SI Tutor/a i coord. TIC
Deixar l’ordinador desconnectat i mal col·locat. Lleu (*) Treball i neteja del carro, i valoració a l’informe si és reiterat. No Tutor/a
Deteriorar/trencar una peça del teclat Lleu (*)

 

El tutor informa a la família i a l’ED.

 

No

Sí (en cas de reiteració)

 

Tutor/a i coord. TIC

En cas de reiteració: Equip Directiu

 

Deteriorar/trencar el teclat de l’ordinador

 

 

Lleu (*)

 

Informar a la família i a l’ED.

Mesura Correctora o sanció que es decideixi

Tutor/a i coord. TIC

 

Trencar la pantalla

 

 

Greu

 

Informar a la família i a l’ED:

Mesura Correctora o sanció que es decideixi

 

 

Tutor/a , coord. TIC  l’Equip Directiu

 

Cop o desperfectes a l’estructura (frontissa, carcassa, tapa,…) però l’equip segueix operatiu. Lleu (*)

 

El tutor informa a la família i a l’ED.

 

No Tutor/a i coord. TIC
Cop a l’estructura, l’equip deixa de ser operatiu (canvi de placa). Greu

 

Informar a la família i a l’ED.

Mesura Correctora o sanció que es decideixi

SI Tutor/a , coord. TIC  l’Equip Directiu

 

(*) Es considerarà una acció GREU o no, depenent de la reiteració i del nivell de l’acció.

En qualsevol moment i/o qualsevol situació, si es creu convenient, es podrà convocar a la Comissió de convivència per resoldre possibles problemàtiques.

 

Torna a Estratègia Digital de Centre