Diagnosi

Per realitzar la diagnosi del centre hem utilitzat diferents eines: Selfie, Selfie for teachers i formularis, tenint en compte a qui anaven dirigits.

Hem utilitzat l’eina SELFIE què és una eina creada per la Comissió Europea d’Educació i que permet a partir d’un qüestionari valoratiu avaluar l’evolució de la integració de les eines digitals i de la tecnologia a l’escola. Aquests qüestionaris s’han passat durant el mes de setembre de 2022.

Ens vam marcar com a primer objectiu, per començar a fer una diagnosi del centre, que les enquestes i formularis les contestessin un 75% dels participants tant en l’àmbit docent, de l’alumnat i d’equip directiu.

Cal tenir en compte, que el projecte curricular del centre, marca unes línies d’actuació d’ús de les noves tecnologies per part de l’alumnat. Aquestes línies contemplen que sigui a 3r curs de primària, l’etapa on s’inicia l’ús més intensiu dels dispositius i eines digitals. És per això, que les respostes al claustre de mestres engloben les respostes de mestres de totes les etapes educatives, infantil i primària. L’alumnat que ha respost l’enquesta, ha estat el corresponent dels cursos de 3r, 4t, 5è i 6è de primària, gairebé 230 alumnes.

Pel que fa a l’àmbit familiar, s’han aprofitat els resultats de l’enquesta passada durant el 3r trimestre del curs 21-22.

Han contestat:

• El 100% de l’equip directiu.
  • El 91% dels docents.
  • El 84% de l’alumnat.
  • El 41% de les famílies.

Veient aquests resultats podem dir que l’objectiu que ens havíem proposat a la comissió per tal de poder començar la diagnosi del centre ha estat completat, exceptuant la part de les famílies.

A partir d’aquí ens plantegem la necessitat de veure què falla en aquest apartat, havent-hi la possibilitat que no ha arribat a tothom o bé que no ho han trobat important.

També hauríem de tenir en compte que hi ha una bretxa digital i lingüística que barra el pas i limita donar resposta a l’enquesta. Aquest fet té una conseqüència a l’hora d’interpretar els resultats.

Anàlisi de dades:

Un cop analitzats els diferents aspectes amb els qüestionaris passats, s’elaboren les següents taules, que determinen les fortaleses i debilitats, segons els diferents àmbits analitzats.

ALUMNAT

Fortaleses Debilitats
  • Més de ¾ parts de l’alumnat disposa de dispositius digitals i connexió a internet fora de l’escola dels quals en fa ús i hi està familiaritzat.
  • La major part de l’alumnat té un comportament segur i fa un ús responsable de les eines i infraestructures digitals de l’escola.
  • L’alumnat no sempre és capaç de verificar la veracitat de la informació que consulta.
  • L’alumnat utilitza poc les noves tecnologies amb finalitats d’aprenentatge en tasques escolars a casa.

DOCENTS

Fortaleses Debilitats
  • Les infraestructures actuals són força adequades, flexibles i segures per promoure i facilitar pràctiques educatives innovadores.
  • El professorat té accés a activitats de formació permanent en relació amb les tecnologies digitals.
  • El professorat fa ús de les noves tecnologies per a la cerca d’informació a internet i per la comunicació amb el centre educatiu.
  • El professorat crea recursos digitals per reforçar els seus mètodes d’ensenyament.
  • El professorat col·labora amb altres organitzacions mitjançant eines tecnològiques: Festival de cinema de Girona, Projecte Sambori, etc.
  • El professorat busca i utilitza eines innovadores per fomentar la creativitat dels alumnes.
  • Cal lideratge per elaborar l’estratègia digital.
  • Hi ha poca reflexió al claustre sobre les necessitats del professorat en matèria de formació digital.
  • Entre el professorat no hi ha consolidada una cultura de col·laboració i comunicació per compartir experiències i fer més efectius els aprenentatges. Caldria debatre més i compartir experiències sobre les eines tecnològiques que fem servir a les aules per tal d’enriquir-nos entre nosaltres.
  • El professorat utilitza poc l’EVA del centre per posar a l’abast de l’alumnat materials i recursos per a l’aprenentatge.
  • Les noves tecnologies no s’utilitzen per fomentar les activitats col·laboratives.
  • Gairebé no es fa ús de les tecnologies per a tasques relacionades amb l’avaluació.
  • El professorat no realitza un treball específic en educar per valorar degudament el treball d’altres persones que troben a la xarxa.

CENTRE

Fortaleses Debilitats
  • Les famílies consulten el bloc de l’escola regularment i en general troben la informació estructurada i actualitzada.
  • Les famílies utilitzen eines de control parental en l’ús d’internet a casa de l’alumnat.
  • Les famílies estan disposades a participar en sessions, formacions, etc sobre tecnologies digitals impulsades per l’escola.
  • L’escola compta amb dispositius digitals suficients per cobrir el nivell de 6è i el nivell de 5è, el qual s’alterna amb cicle mitjà a partir d’un calendari digital.
  • El centre disposa de dispositius Mi-fi per cobrir les necessitats de l’alumnat que no disposa de connexió a internet al seu domicili.
  • No s’ha previst un intercanvi d’experiències amb les eines digitals que fan servir els diferents mestres.
  • No s’ha realitzat un desenvolupament de l’estratègia digital del centre.
  • El bloc no mostra gaires activitats didàctiques pròpies de l’aula ni produccions del seu alumnat.
  • El centre no té un Pla d’Estratègia Digital.
  • El centre no en fa suficient ús de l’entorn virtual EVA (Moodle) habilitat arrel de la pandèmia ni fomenta les activitats col·laboratives en xarxa.
  • Millorar la seguretat en protecció de dades.

A partir d’aquesta diagnosi s’elaboren els objectius de l’estratègia digital de centre.

Torna a Estratègia Digital de Centre