Pedagogia restaurativa

L’enfocament restauratiu a l’escola ofereix un marc relacional que es fonamenta en els valors del respecte, la inclusió, la participació, la no-violència, l’honestedat, la diferència, la col·laboració, la responsabilització i la reparació, i s’orienta cap a les necessitats.

Serà des de la possibilitat de compartir experiències en un entorn de confiança i seguretat que les podrem integrar i elaborar, tirar endavant, créixer, construir de nou, i fins i tot, construir diferent. Se’ns suggereix que l’escola pot convertir-se en aquest espai amable, segur i de confiança que permeti compartir històries, emocions i necessitats, promovent la superació de la crisi  i la resiliència.

L’enfocament, a més a més, ens permet prendre decisions fonamentades en cinc principis restauratius bàsics:

1. Tothom té una perspectiva única i valuosa.
  2. Els nostres pensaments i sentiments influeixen en els nostres comportaments.
  3. Les nostres accions provoquen un efecte dominó, ens afecten a nosaltres i a les persones del nostre voltant.
  4. Tenim necessitats que ens connecten amb persones i propòsits.
  5. Les persones més ben situades per trobar solucions als problemes són les persones afectades.

L’enfocament restauratiu destaca la importància de les relacions per al benestar emocional, la resolució de conflictes, la prevenció i reparació de danys, i la creació de comunitat. En definitiva, se centra a cuidar les persones i les relacions.

image.png

La Comunicació NoViolenta (en endavant, CNV) és essencialment empatia, una qualitat valuosa i profundament humana que tots i totes podem desenvolupar.

Per poder comunicar-nos de manera noviolenta i empàtica, cal, en primer lloc, fer-nos conscients dels patrons comunicatius apresos més violents i foragitar-los i, en segon lloc, aprendre a comunicar-nos des del no judici, expressar emocions i necessitats i cercar estratègies per donar resposta a aquestes necessitats.

La CNV és també una actitud i un llenguatge de pau on el que es prioritza és el manteniment d’un canal de comunicació obert a través de la connexió i la cura de les persones i les relacions.

El cercle restauratiu és la metodologia per excel·lència que ofereix l’enfocament restauratiu.

Els cercles proactius faciliten el coneixement mutu, creen connexions, horitzontalitzen les relacions, donen veu a tothom, promouen l’escolta, el respecte a la diferència i la corresponsabilització, empoderen el grup per a la pròpia gestió relacional, milloren la confiança, la seguretat i el sentiment de pertinença.

Després d’una situació de crisi, els cercles ens donen l’oportunitat de poder expressar i compartir la nostra història, escoltar i ser escoltats/es per (re)conèixer-nos a nosaltres mateixos i reconèixer els altres, des del no judici i el respecte. Poder compartir tot això promourà la integració i elaboració de les experiències viscudes, la (re)vinculació i la resiliència. Però a la vegada, els cercles, tal com els presentem, es poden compartir en una metodologia estable al centre que promourà el coneixement mutu, la creació de vincles i comunitat.

Hi ha molts tipus de cercles restauratius, en aquests materials en centrem en cercles proactius, i en concret en dos tipus de cercles, els cercles senzills que poden implicar una o dues rondes de paraula i, molt especialment, en una metodologia concreta de cercle anomenada Temps de Cercle. Una metodologia de cercle que neix directament en l’àmbit escolar, no en la justícia restaurativa, i que B. Hopkins desenvolupa intensament dins del model restauratiu que proposa com a cercle proactiu per crear comunitat, aquest tipus de cercle es pot convertir en metodologia d’aula. Inclou una sèrie de fase en concret: una ronda d’entrada, una activitat de mescla, una activitat principal, un espai per a la reflexió, una activitat energitzant i una ronda de tancament.

És ben cert, a la vegada, que amb la pràctica podem flexibilitzar les metodologies i fer cercles d’una ronda o dos amb una activitat de mescla prèvia, o afegir als cercles senzills una ronda de tancament. Sempre en funció dels nostres objectius, el nombre de persones, el temps que disposem, etc.

En el material que aportem trobareu idees clau per fer cercles, cercles ja dissenyats per inspirar, preguntes d’inici, de tancament, activitats de mescla i energitzats, tècniques cooperatives per utilitzar en les activitats principals i una plantilla per dissenyar els vostres cercles.

Aquest és l’objectiu, que amb tot el que aportem en aquest espai cadascú pugui pensar en el grup de persones a qui va dirigit el cercle (equip educatiu, alumnat, famílies, etc), la situació particular de cada grup i els recursos disponibles, i pugui dissenyar el cercle més adient per a cada situació.

Per tant, els cercles ja dissenyats, les preguntes, les activitats no es proposen com a tancades sinó com a font d’inspiració.

Pedagogia restaurativa a casa: