Editorial GauDiari 46

Es pot ensenyar a ser bona persona?

Ningú no ens ensenya a ser pares i mares però el que és cert és que tots i totes volem que els nostres fills i filles creixin sans i forts, que aprenguin tot allò necessari per a la seva vida i sobretot que siguin feliços.
Cada ésser humà és únic, ni millor, ni pitjor, ni igual; és únic. Si hi ha persones diverses, hi ha talents diferents que no és més que la capacitat d’adaptar-se a l’entorn. Tenim intel·ligències múltiples ens diu Howard Gardner, i també és ell qui diu que els bons professionals són els que van més enllà de les pròpies necessitats per servir les de tots, i això exigeix ètica i que l’ètica ens ensenya a ser feliços. Som moltes les persones que, com ell, pensem que per ser feliç , cal ser bona persona. Partint d’aquesta base, si ensenyem els nostres fill i filles a ser bones persones, els estem ajudant a ser feliços.
Acadèmics, experts en criança de la Universitat de Harvard ens donen els 7 secrets de com ensenyar els nostres fills i filles i els nostres alumnes a ser bones persones.
Ensenyar a controlar les emocions: sentim emocions davant de fets i situacions diverses. De vegades no podem controlar-les, però sí que podem ajudar els nens i nenes a entendre què els passa i per què o com actuar davant la por, la ràbia, la tristesa…
Ensenyar a ser responsables de les pròpies accions: parlem de què està bé i què està malament, què és moralment correcte o incorrecte, parlem-los de com afecten les seves accions als altres, de com el respecte a la diversitat és tan essencial per a la bona convivència, de com afecten les seves accions al medi ambient, parlem de com les seves actuacions tenen repercussions….
Ensenyar a ser empàtics i ajudar els altres: ser solidari i empàtic, saber posar-se en el lloc dels altres, és fonamental per la responsabilitat social que tenim tots i totes les persones que formem part de la societat.
Ensenyar a ser agraïts: les persones que saben expressar la seva gratitud són més felices i saludables, aquest és un bon ensenyament.
Eduquem en valors: educar en aquells valors que els serviran per actuar a la vida i assegurar-nos que els tenen de referents a casa, al carrer i a l’escola.
I si a aquests cinc punts, hi afegim aquests dos fets:
passar més temps junts amb els fills i filles i sobretot mostrar-los cada dia l’amor que sentim per ells, segur que els ensenyarem a ser millors persones.
Volem que es posi de moda ser bona persona!
Volem que es posi de moda ser feliç!
Però que sigui una moda que no passi, que sigui una moda per sempre.