Comencem els ambients!

Aquest any per fi hem pogut tornar a fer ambients, en teniem moltes ganes!

Els ambients són diferents espais d’aprenentatge, de relació i de comunicació on, a partir de diferents propostes, els infants poden actuar, observar, experimentar, construir, inventar, imaginar, compartir, relacionar-se, emocionar-se… i interactuar amb els altres. A més a més, al ser espais de lliure circulació amb nenes i nens de i3, i4 i i5, poden triar on volen anar i canviar d’ambient quan ho decideixen. Quan acaben de jugar, a cada ambient, fan una rotllana i expliquen què han fet, què han après,…

Tot i així, aquests primers dies els nens i nenes els hi toca anar a un ambient en concret la primera estona i després ja poden circular. D’aquesta manera al llarg de 6 sessions podran conèixer tots els ambients que presentem i posteriorment triar allà on els hi ve de gust anar en cada moment.

Tenim 6 ambients:

EXPERIMENTACIÓ I CIÈNCIA

A l’ambient d’experimentació els infants manipulen, observen i descobreixen les propietats dels diferents materials. També es potencia la seva capacitat de creativitat i imaginació provant les possibilitats que ofereixen els objectes. Així mateix, es treballa el raonament i la comunicació a l’hora de verbalitzar i expressar les descobertes que es van realitzant.

En definitiva es tracta de despertar la seva curiositat per aprendre a través de les diferents propostes plantejades.

AMBIENT DE LES CASETES (JOC SIMBÒLIC)

A les “casetes” que hi ha a l’entrada d’infantil és on fem el joc simbòlic.

El joc simbòlic és molt important, ja que es refereix a la capacitat que tenen els nens/es per imitar situacions de la vida real i posar-se a la pell dels altres. Es tracta d’una activitat en la que el/la nen/a passa contínuament de la realitat a l’imaginari. D’aquesta manera els infants poden interpretar el món que els envolta i fer-lo més comprensible per a ells. Interpretar i experimentar diferents rols des d’una manera lliure ajuda a consolidar diferents aprenentatges socials. És un joc que produeix satisfacció, alhora que facilita la socialització, el llenguatge i la comunicació.

Hi ha la caseta de metges, la botiga, la del taller mecànic i l’espai de la bugaderia.

AMBIENT DE MOVIMENT

En l’ambient “Movem el cos” hi ha diferents zones de joc.

Es proposen diferents materials per a que ells descobreixin i experimentin a través del cos. També es proposen diferents activitats amb jocs tradicionals.

AMBIENT DE ROBÒTICA

En aquest ambient els hi presentem els BeeBots (les nostres abelles) i, aprenem el seu funcionament. Intentem donar alguna indicació senzilla i que ens faci cas. No sempre ho aconseguim. Aprendre a programar serà un dels reptes que haurem d’assolir.

Per reforçar el treball computacional, també utilitzem en els iPads, l’aplicació dels BeeBots, on de manera progressiva anem ajudant a l’abella a arribar a la seva flor.

A cada sessió, anirem plantejant diferents situacions que hauran de superar els nostres BeeBots. Segur que ho acabem aconseguint!

AMBIENT D’ART, SOM ARTISTES!

En aquest ambient els nens i nenes poden gaudir de diferents propostes artístiques en un ambient relaxat. L’objectiu és que coneguin i es familiaritzin amb diverses tècniques com la pintura mural, les aquarel·les, el collage, o el modelatge (plastilina, fang…) entre d’altres. Mentre fan art, van desenvolupant altres aspectes com la motricitat fina, el domini del traç, la teoria dels colors o les relacions espacials i materials.  Les propostes sempre seran obertes i flexibles per tal que puguin expressar-se a través de les seves produccions.

AMBIENT DE LLUM I OMBRES

Aquí els nens i nenes troben diferents materials on la foscor és la protagonista.

També hi ha punts de llum com són el retroprojector, el focus de llum ultraviolada, la taula de llum, els lots de llum blanca i  de llum ultraviolada,  els panells de llum, contes per mirar a les fosques,… Amb tots aquests recursos poden experimentar i crear amb diferents materials translúcids un món màgic que ajudarà a no tenir por a la foscor sinó tot al contrari, a gaudir-ne d’ella.