Parelles lectores

La lectura és fonamental en l’educació dels nostres alumnes i per tal de dinamitzar-ne el seu aprenentatge, ja fa uns quants cursos que realitzem amb èxit, el projecte de Parelles Lectores. Es tracta d’una activitat cooperativa que consisteix a fer que alguns dels alumnes més grans (4t) siguen parelles de lectura dels més petits (I5) que encara no tenen consolidada la lectoescriptura. Cada alumne de 4t es compromet a ajudar a aprendre a llegir el seu fillol/a i/o millorar la seva habilitat lectora, al mateix temps que l’engresca i li encomana el gust per la lectura. Els alumnes, tant grans com petits, adquireixen un compromís amb aquest projecte i tenen una responsabilitat.

D’entre els aspectes positius que aporta l’activitat, destaquem que:Llegir ens fa lliures! – CEIP VICENT BLASCO IBÁÑEZ

• Motiva a llegir als alumnes i connecta amb els seus interessos.
  • Responsabilitza als més grans de l’atenció i cura dels petits, i els fa conscients que ells són el seu exemple, amb tot el que això implica.
  • Afavoreix la relació entre els diferents nivells i millora la convivència dins el centre ja que es treballa de forma cooperativa.
  • Es treballen continguts conceptuals, procedimentals i actitudinals.
  • Hi ha una especial inclusió de tot l’alumnat donat que es presenten tasques de diferents graus de complexitat que respecten els diferents ritmes d’aprenentatge.

Els objectius que ens proposem són diversos:

• Potenciar els aprenentatges per part de tots els participants.
  • Crear contextos significatius d’aprenentatge (“llegeixo perquè algú m’entengui”, “llegeixo per algú que li interessa escoltar-me”).
  • Establir lligams afectius entre les parelles al voltant de la lectura.
  • Generar una experiència positiva i plaent de lectura.

Per dur a terme l’activitat, el primer que fan les mestres és decidir les parelles lingüístiques, una decisió que es basa en el nivell de competència lectora d’on parteixen els participants. Aquestes parelles treballaran juntes tot el curs, una hora a la setmana. L’espai destinat a dur-ho a terme és el pati ja que creiem que en un espai obert es generen situacions més naturals i es crea una idea de gust per la lectura, més enllà del espai d’aula. Des del moment que comença la sessió, la parella és inseparable; això afavoreix que s’estableixi una relació personal afectiva.