La realitat ha esdevingut una gran font d’estudi i coneixements

L’inici del Projecte de La Terra va coincidir amb els primers moments de l’erupció del volcà Cumbre Vieja de La Palma, res més motivador per prendre consciència del dinamisme de la Terra.

Així, de l’impacte dels comentaris escoltats a les notícies, la cerca d’articles als diaris i la informació que buscàvem a les xarxes, vam aprendre el perquè, el com i el què són els volcans.

 

El projecte previst era ambiciós, per això, a partir d’aquell moment, calia organitzar-nos en grups, veure que sabíem i que volíem conèixer. Eren tantes les nostres inquietuds i ganes de saber que, com és habitual en el treball per projectes, ens vam agrupar per interessos. El compromís era descobrir tantes coses com fos possible per poder, després, fer extensiu el nostre coneixement a la resta dels components del grup.

El Sistema Solar, l’Estructura de la Terra, L’aigua, La vegetació, Els Animals i l’Evolució de l’Home a la Terra van ser els sis grans eixos pels quals ens vam moure i vam anar treballant durant quasi dos mesos de classe. Calia filtrar, definir i seleccionar en què aprofundiríem. A tot no podíem arribar!

Del Sistema Solar vam conèixer la seva situació dins l’Univers, els seus Planetes i les seves característiques. Ens va interessar el temps que dura en cadascun d’ells un any i un dia amb relació als “nostres” anys i “nostres” dies, tot relacionant-ho amb els moviments de rotació i de translació. També vam fer una maqueta amb material divers.

Quan a l’Estructura de La Terra vam aprofundir en l’estudi de les seves capes internes, d’aquesta manera vam entendre la formació dels continents, muntanyes i serralades i fenòmens tals com els volcans i terratrèmols. L’atmosfera, la capa d’ozó i l’efecte hivernacle també van ser motiu d’interès i recerca.

L’aigua present a tot arreu i en diferents estats, va donar molt de joc.

Vam definir el concepte i la seva fórmula química. Vam recordar el Cicle hidrològic de la Terra i, per tant, els diferents estats en els quals es pot trobar l’aigua en funció de la temperatura. També vam considerar important parlar del curs dels rius i, conseqüentment, dels efectes que produeix en el terreny (erosió, transport i sedimentació) al seu pas des que neix fins que deixa les seves aigües al mar.

 

Després de molt cercar i discutir, els companys encarregats de treballar el relacionat amb la vegetació, vam optar per estudiar les plantes carnívores, va ser una forma de centrar l’estudi i enfocar-lo cap a un tema apassionant  i poc desenvolupat al llarg dels anteriors cursos de Primària. Vam entendre com aquest tipus de plantes, per cert amb noms estranyíssims, i  també anomenades insectívores, obtenen part dels seus nutrients a partir dels insectes que capturen utilitzant les seves “trampes”.

Saber d’animals, no és nou, ens encanta. Però decidir quins o com podíem abastar tanta matèria ens va fer decantar cap a l’estudi dels animals en perill d’extinció. Ja en sabíem moltes de coses, però la crisi climàtica actual ens fa ser conscients dia a dia de la importància de preservar el planeta per evitar l’extinció  d’espècies animals.

Un llistat d’aquests animals, la importància de no trencar la cadena alimentària per a la seva supervivència i  anomenar  i conèixer diferents ONG’s que vetllen per la salut del planeta, ens va ocupar el temps de cerca i integració de coneixements.

L’home, nosaltres, l’evolució al llarg dels anys i anys sobre el planeta, quin gran repte!

La nostra perspectiva ens va portar a elaborar una línia cronològica de l’evolució de l’home a la Terra i des d’aquesta, analitzar els canvis i descobriments que han suposat un impacte en la forma de viure.

Vam elaborar maquetes de diferents tipus d’habitatge segons el moment històric i vam triar diferents “invents” situant-los en cadascuna d’aquestes èpoques: la roda, la màquina de vapor o el telèfon en són exemples.

 

I, entre fulls, pega, retoladors, cerca d’informació i  treball en equip a l’escola, el 20 d’octubre, vam visitar el  MUSEU DE CIÈNCIES NATURALS DE BARCELONA. Volíem aprendre més i així és com vam decidir preparar un “quadern de visita” per anotar allò que ens cridés més l’atenció. La realitat va superar totes les nostres expectatives, hi havia tantes coses interessants que moltes de nosaltres de ben segur que el tornarem a visitar.

 

Fins aquí, i amb alguna sessió més de treball a classe, havíem acabat la feina de recerca. Ho teníem tot a punt per exposar a la resta de companys i companyes el que havíem descobert, com ho havíem fet i les sensacions i satisfacció aconseguida. Cal dir que aquest és un moment de nerviosisme, volem que quedi constància del nostre compromís i feina ben feta, per això ens vam organitzar i preparar molt bé el que volíem dir, en quin ordre ho exposaríem i qui s’ocuparia de cada aspecte important consolidat.

La resta del grup escoltàvem amb atenció, prenem apunts i, quan acabàvem, preguntàvem als companys tot allò que no ens havia quedat clar o ens interessava més.

Passat el temps dedicat a les exposicions orals, en les que, normalment, malgrat els nervis, tothom ho vam fer fantàsticament bé, vam deixar delicadament exposat i a la vista de totes el resultat del treball escrit i els objectes  i maquetes elaborades. Tocava completar els apunts presos durant les exposicions, passar-los a net si calia  i preparar-nos per fer la rúbrica d’avaluació del projecte.

La rúbrica representa el final del projecte i ens evoca a reflexionar sobre tot allò que hem fet.  Li dona sentit i globalitat a la feina realitzada i ens permet fer-ne una valoració. La vam pensar entre tots i la vam respondre individualment.

 

  ESTAVA CLAR, AMB TOT L’ESFORÇ I FEINA CONSTANT, HAVÍEM ACONSEGUIT AMB ÈXIT EL QUE ENS HAVÍEM PROPOSAT!!

ARA TOCA INICIAR EL SEGÜENT PROJECTE AMB LA MATIEXA IL.LUSIÓ I GANES D’APRENDRE!!