Preguntes i curiositats sobre els primers habitants del Solsonès

Dimecres passat els infants de l’escola de Llobera vam sortir del nostre municipi per anar a visitar espais històrics de la nostra comarca. La visita ens va permetre crear-nos interrogants, formular-nos preguntes i iniciar sabers que ens condueixin a aprendre coses sobre els nostres avantpassats. Conèixer el passat ens ajuda a entendre el present, ens ajuda a construir els nostres propis referents temporals i cronològics per organitzar la noció del temps i ens permet descobrir maneres de viure en el passat del nostre entorn immediat.

La visita ens va dur al Castellvell d’Olius per explorar el poblat ibèric dels antics lacetans que van ocupar les nostres contrades. I després, vam visitar el Museu de Solsona Diocesà i Comarcal per conèixer el Solsonià i la tasca arqueològica que ha permès conèixer aquesta part de la història de la nostra comarca. L’objectiu de tot plegat era despertar la curiositat dels infants sobre la història i, sobretot, obrir la porta a desenes i desenes de preguntes.

 

Preguntar-se coses és una porta oberta al coneixement. Des de ben petites, els nens i nenes s’aproximen al món fent-se preguntes d’allò que els envolta. Només així poden entendre el món que els ha tocat viure. Per això, estimular els nens a fer-se preguntes i a raonar les respostes suposa preparar-los per a la vida, formar ciutadans crítics i independents. Les preguntes dels infants s’han de cultivar, mai negligir-se.

I sobre què es fan preguntes? Doncs sobre allò que veuen, sobre allò que els envolta. Els més petits es fan preguntes més immediates. Comencen amb preguntes simples: què es això?, com es diu allò? Són les primeres preguntes més repetides. Després, a mesura que es fan més grans, comencen a aparèixer interrogants més filosòfics: d’on venim?, fins quan vivim? per què fem el que fem? Plantejar preguntes complexes significa ser conscient de com és de complex el món en què es viu.

La curiositat infantil és bàsica per aprendre. És la dimensió emocional que motiva l’exploració i l’aprenentatge. Benvingudes les experiències que ens permeten crear-nos nous interrogants. Perquè els interrogants obren la necessitat de conèixer i només allò que coneixem es pot estimar.