Manifest en relació al Pla de reobertura del centre en Fase2

MANIFEST SOBRE LA REOBERTURA D’ESCOLES

NOSALTRES OBRIM PER IMPERATIU LEGAL

 

Aquestes setmanes hem conegut les noves indicacions del Departament d’Educació pel què fa al pla de reobertura dels centres educatius. D’aquest fet se n’han derivat diverses opinions i s’ha generat un debat sobre quan i com és el moment idoni per dur a terme aquesta acció. 

Des de l’escola Les Pinediques volem expressar la nostra opinió crítica i contrària vers aquest pla que cada escola ha hagut de confegir tenint en compte la seva realitat, prenent decisions des dels claustres o equips directius i assumint-ne la total responsabilitat. Com sempre prenen les decisions aquells que no les han d’aplicar i traspassen les responsabilitats d’una decisió com aquesta a les direccions dels centres.

Considerem que:

  • s’han pres unes decisions des de la Generalitat sense consultar als professionals que dia rere dia acompanyem l’aprenentatge dels infants i adolescents. Nosaltres, els docents, som qui realment podem aconsellar sobre com cal reobrir els centres educatius de la millor manera possible, posant al centre l’alumnat i les seves necessitats. 

 

  • la COVID-19 ha generat una crisi sanitària i també econòmica, però el pla de desconfinament és pensat per reactivar l’economia estatal i no té en compte l’estat de salut de la ciutadania ni els principis pedagògics de l’escola actual. En aquest sentit considerem que l’escola hauria de quedar al marge de les pressions econòmiques i dels poders fàctics.

 

  • s’ha tractat l’escola com a “guarderia” o “aparcament” d’infants perquè les famílies puguin anar a treballar sense preocupacions de conciliació, és a dir que prevalen els criteris econòmics per sobre dels pedagògics sense prioritzar el benestar de l’alumnat. La conciliació familiar no és responsabilitat de l’escola.

 

  • és una falta de respecte als infants més petits de 6 anys que es contempli la conciliació únicament per a aquestes edats. Aquests seran els únics infants acollits en un servei de guarda i custòdia tornant així a la idea d’escola infantil com a “guarderia”. A més, considerem particularment greu que pels infants d’1 a 3 anys l’horari es pugui dilatar fins les sis de la tarda, alimentant encara més aquesta imatge d’ “escola-guarderia” a les primeres edats. Aquesta decisió tan poc oportuna no resol cap mena de conciliació familiar perquè poques són les famílies amb infants únicament d’aquestes edats. Per aquest últim motiu també creiem que és una falta de respecte per la resta d’infants de més de 6 anys a qui es pressuposa que poden quedar-se sols a casa, amb la vulneració que això suposa pels seus drets com a infants.

 

  • és totalment antipedagògic donar el missatge als infants que, per la seva seguretat, han d’estar separats entre ells i elles a l’escola, fomentant així la por i promovent que relacionin l’escola amb el contagi. Aquest missatge implícit i del tot contradictori amb el que representa l’escola pot generar danys, també greus, per a la formació de les identitats dels nostres infants. Seria més oportú esperar per tornar a l’escola amb les condicions d’educabilitat que ells i elles es mereixen.

 

  • és irresponsable fer recaure sobre el personal de l’escola la responsabilitat de garantir la seguretat dels infants. Cosa que provoca que ens vegem obligats a prendre unes mesures que trobem extremadament dures i crues com el fet de no poder compartir, de no poder apropar-se i de manca de llibertat. D’aquesta manera l’escola acabarà convertint-se en un espai fred, estèril, disciplinari, amb unes normes molt estrictes i sense contacte humà quan l’escola és, justament, tot el contrari.

 

  • és molt significatiu que tota la nostra comunitat educativa, mestres, personal no docent, famílies i administració local coincideixi en aquesta visió crítica davant d’aquest pla de reobertura.

 

Som mestres de l’escola pública i ens sentim amb el deure de donar un servei públic a la nostra ciutadania. Però aquest servei no ha de ser la custòdia sinó el que dóna sentit a l’escola: una comunitat que creix i aprèn en diàleg els uns amb els altres.  

 

No som irresponsables. Estem disposades a incorporar decisions organitzatives davant de qualsevol situació mèdica que es plantegi. La creativitat i la flexibilitat son virtuts de tota mestra, de tot mestre. Però ho farem sempre respectant l’interès superior dels infants i els joves que han de ser acollits en un entorn plenament educador.

 

Agraïm la complicitat de les famílies que han estat la baula imprescindible en aquestes setmanes de confinament i diem a les nostres nenes i nens, als nostres nois i noies, que estem molt orgullosos del que són i de com han sabut respondre en aquests dies tan estranys que ens ha tocat viure. A uns i als altres diem que ens delim per tornar-nos a trobar ben aviat.

 

Volem reobrir l’escola, tenim ganes de retrobar-nos amb infants, famílies, mestres i personal no docent però no ho volem fer d’aquesta manera tan poc humana. És per tots aquests motius que el proper dimarts 2 de juny l’escola obrirà PER IMPERATIU LEGAL i no per convicció que aquesta sigui la millor opció ni el millor moment de fer-ho.

 

“Un nen que no se sent estimat, difícilment pot ser educat”, Johann H. Pestalozzi, pedagog suís (1746-1827).

 

El claustre de l’escola Les Pinediques i l’Ajuntament de Taradell

Taradell, 29 de maig de 2020

1 comentari

  1. Maite Pujol

    Companyes i companys,

    En aquests moments tan difícils i controvertits, que sabeu reflectir tan encertadament i amb tota la proprofessionalitat del vostre ofici en el manifest, rebeu tot el meu suport i estima.

    Maite Pujol

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>