REFLEXIÓ PEDAGÒGICA DE L’ESCOLA LES PINEDIQUES

“Iniciem la reflexió en centre”, els equips pedagògics prenen la paraula

1.  Com podem millorar el lideratge pedagògic al centre?

2.  Com estem col·laborant i aprenent junts en una nova cultura docent?

3.  Com fem de l’escola una organització que aprèn i una unitat de recerca?

4.  Què hem de fer que no fem i què hem de deixar de fer?

1.Com podem millorar el lideratge pedagògic al centre?

• Amb transparència, bona coordinació entre tot el claustre i coordinació pedagògica. Això requereix moltes estones de reflexió i debat.
  • Tenint clar cap on anem tot marcant uns objectius comuns. Cal fixar pocs objectius bàsics d’escola que siguin comuns a tots els nivells educatius tot buscant estones de reunions.
  • Ens cal un grup molt format que lideri i coordini la línia pedagògica d’escola tot coneixent i potenciant els punts forts de tot l’equip per enriquir-nos mútuament. Creient en nosaltres i en el que fem.
  • El lideratge no el veiem com a una persona o un grup de persones al capdavant, sinó com a un compromís de cadascun dels membres de l’equip. El lideratge hauria de situar l’infant en el centre de tot el procés de l’ensenyança aprenentatge. L’equip directiu té l’oportunitat de generar aquest impuls i clima favorable per la construcció d’aquest projecte de centre.

2.  Com estem col·laborant i aprenent junts en una nova cultura docent?

• Formant-nos junts, compartint experiències tot transmetent aquests coneixements a les persones que arriben noves a l’escola, implicant a la resta de la comunitat educativa.
  • Visitant altres escoles, coordinant-nos, fent claustres més pedagògics, aproximar l’escola a la comunitat ( implicant les famílies, poble, entitats…)
  • Compartint experiències, informacions
  • Organitzar els espais o reorganitzar-los de forma parlada, compartida.
  • PGA i memòria conviden a fer una reflexió sobre què i com farem i què i com hem fet. El temps de reflexió i conversa per omplir aquests documents pot ser molt útil i pot generar noves directrius. Aquests documents no han de ser un pur tràmit; sinó una bona eina. Cal evitar el “continuem com l’any passat” i passem a aprofundir els perquès volem continuar així i això ajudarà a avançar.
  • Hauríem de ser capaços d’aprendre i escoltar els altres i no tenir por de provar altres maneres.

Què seria la “nova cultura docent”? A què es refereix?

• Nosaltres creiem que la cultura del docent hauria d’estar en constant renovació, des del treball en equip i la reflexió conjunta per construir una estratègia d’equip comuna.

3.  Com fem de l’escola una organització que aprèn i una unitat de recerca?

• Obrint-nos més a l’entorn proper (entitats del poble, comarca,..) i més llunyà (altres centres, universitats, escoles d’altres països,.. ).
  • Involucrar les famílies per aprendre conjuntament a partir d’experiències que puguin compartir.
  • Implicar-nos en projectes d’innovació com per exemple algun projecte europeu.
  • Focus d’observació: establir un aspecte a observar, valorar, registrar,… per després posar-ho en comú amb l’equip de cicle.
  • Fer documentacions que combinin el relat del que ha passat i els camins que han seguit els alumnes amb la reflexió de la mestra sobre el focus d’observació.
  • Amb formacions, que es transmeti la informació a través del grup impulsor i poder debatre en claustre. És important crear aquests grups impulsors.
  • Valorant experiències pròpies i d’altres escoles, sabent fer autocrítica de les pròpies experiències
  • El treball en xarxa, amb una estratègia de participació real amb les famílies, fent recerca amb els infants mateixos i estar disposats a aprendre amb ells.

4.
Què hem de fer que no fem i què hem de deixar de fer?

• Més que deixar de fer creiem que cal adaptar i reformular el que fem.
  • Hem de compartir experiències entre cicles perquè no sabem què fa la resta de l’escola on no passem.
  • Buscar maneres eficients de compartir coses.
  • Hem de tenir-ho tot més organitzat i seqüenciat perquè quan hi ha canvis de plantilla les persones noves almenys sàpiguen on agafar-se.

Què hem de fer que no fem?

• Codocència
  • Trobar el temps de compartir reflexions.
  • Marcar pocs objectius i temporalitzar-los.
  • Unificar una línia d’escola sobre la utilització dels llibres.
  • Seqüenciar tots els continguts per cursos i àmbits. Per poder fer posteriorment una programació més concreta.
  • Revisar o tenir present la memòria i PGA del curs passat.
  • Més espais de trobada intercicles. Trobar la manera de treballar d’una manera més calmada, no voler atrapar tot, prioritzar la qualitat.
  • Deixar de fer les coses perquè sempre s’han fet i fer-les perquè tenen un sentit.
  • Oferir xerrades i/o formacions a les famílies. Hi ha aspectes que es poden treballar més com a línia d’escola com els valors, la sexualitat, les emocions…i no tant com a dies concrets o activitats específiques.