Com treballem

Educació infantil

A l’escola optem per treballar de manera MANIPULATIVA i SIGNIFICATIVA, coneixent el seu entorn proper. Això ens permet que els infants estiguin motivats per APRENDRE en entorns reals i coneguts.

Els i les mestres fem un acompanyament RESPECTUÓS:

  • Observant      
  • No condicionant  
  • No fent prejudicis
  • Preparant i organitzant el temps i l’espai  
  • Afavorint l’autonomia
  • Potenciant la iniciativa i creativitat  
  • Atenent a les necessitats dels infants.

 Volem desenvolupar al màxim LES CAPACITATS I INTEL·LIGÈNCIES DE CADA NEN/A.

COM HO FEM?

RUTINES  i LLENGUATGE ORAL

Les rutines com les salutacions, les entrades i sortides, el calendari, l’ordre del material, les explicacions de vivències personals… són activitats en les que s’utilitzen fórmules fixes que es repeteixen freqüentment i que van proporcionant uns primers models d’expressió oral.

Plantegem activitats de forma sistemàtica, cada dia. S’ha de tenir en compte que les repeticions afavoreixen l’aprenentatge; aquestes repeticions han de tenir sentit, per això les rutines, la consciència fonològica, les pràxies, els jocs, les cançons… són recursos molt interessants.

L’ESTONA DEL CONTE

Llegir un conte en veu alta és obrir una finestra a un món fantàstic. El conte és una activitat engrescadora que permet treballar molts dels aspectes de la comunicació i del llenguatge. Ens ajuda a interioritzar el vocabulari i les estructures.

L’ESTONA DE LA CANÇÓ

La cançó, a més de gaudir del fet de cantar, és un recurs fantàstic per treballar continguts. Estem desenvolupant la capacitat de memorització, d’articulació de sons, el sentit del ritme, la melodia i les rimes. Alguns d’aquests aspectes seran molt importants quan treballin certs elements de l’escriptura.

L’ESTONA DE LA POESIA

Des de rodolins fins a poemes curts. Aquests, també són un bon entrenament per a la memòria, el vocabulari, el ritme i la rima.

S’ha de procurar no entossudir-se en la comprensió de detall del vocabulari, ni en la pronunciació i ritmes perfectes. Tot arribarà.

 DETECTIUS EXPERTS EN LA LLENGUA (CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA)

Jocs d’escoltar. Per entrenar les habilitats d’escolta selectiva.

Rimar. Utilitzar la rima per introduir els nens en els sons de les paraules.

Paraules i frases. Per desenvolupar la consciència en els nens sobre que el llenguatge està format per cadenes de paraules.

Consciència de síl·laba. Per desenvolupar l’habilitat d’analitzar paraules en síl·labes separades i desenvolupar l’habilitat de sintetitzar paraules a partir de trossos de síl·labes separades.

Sons inicial i final. Per ensenyar als nens que les paraules consten de fonemes i per introduir-los com sonen i se senten els fonemes de forma aïllada quan parlem.

Fonemes. Per desenvolupar l’habilitat per analitzar paraules en una seqüència de fonemes separats i desenvolupar l’habilitat de sintetitzar paraules a partir de la seqüència de fonemes separats.

Introducció a les lletres i lletrejar. Per tal d’introduir la relació entre lletres o grafies i sons de la parla.

LLENGUATGE MATEMÀTIC

El treball matemàtic que duem a terme a infantil està basat en el grup A+A+ de Rosa Sensat que coordina Josep Callís Franco. A l’escola hem creat una línia pedagògica que ens ajuda a treballar de la mateixa manera, des de I3 fins a 6è de primària. 

La filosofia del grup se centra en utilitzar la matemàtica com a recurs d’innovació i transformació educativa, així com també entendra-la com a eina de formació personal i social vers una mentalitat crítica i democràtica. A través d’aquesta reflexió es vol potenciar el canvi conceptual de la matemàtica (aprofundint en una metodologia més activa, vivencial i lúdica) i el procés metodològic i didàctic del seu aprenentatge, tot treballant des d’un enfocament interdisciplinari.

Així doncs i tenint en compte els continguts que ens marca el departament d’ensenyament hem creat una pròpia línia que es basa, principalment, en el treball vivencial amb el propi cos, el treball amb material manipulatiu i finalment, en poques ocasions, el treball sobre paper. 

AMBIENTS

Els ambients d’aprenentatge són entorns estimulants, on els infants poden desenvolupar-se d’una forma natural en relació als seus interessos i motivacions,  respectant la diversitat i es té en compte el ritme i desenvolupament de cadascú. Dissenyats per tal que infants de diferents edats (internivells) juguin i experimentin junts a partir d’uns materials que desperten la seva curiositat i els porten a gaudir del seu instint natural de descoberta.

Els i les mestres acompanyem els infants observant les descobertes que fan, partint de les seves preguntes, suggeriments i escoltant les seves hipòtesis, donant temps, formulant noves preguntes i propostes per ajudar-los a avançar en el seu procés de construcció dels aprenentatges, valorant el seu esforç i respectant el temps individual. D’aquesta manera es potencia l’autonomia, la presa de decisions, la cooperació, la responsabilitat i la relació amb nens i nenes d’altres edats.

 En aquest ambient l’infant és el protagonista i constructor del seu propi aprenentatge: investiga, prova, assaja, modifica, construeix, destrueix, parla, raona, explica, inventa… Els nens i nenes troben diferents materials i situacions. Això fa que es desenvolupin molts aspectes com: l’autonomia, la relació amb els altres, la iniciativa personal… A més els materials dels ambients ofereixen un ampli ventall de possibilitats.

QUINS AMBIENTS TENIM?

A l’escola proposem quatre tipus d’ambients. Aquests poden canviar segons les necessitats i els interessos dels infants. Son els alumnes qui triaran l’ambient que volen anar. Cada ambient el porta una mestra diferent que es va canviant trimestralment.

EXPERIMENTACIÓ (aula de I5): treballem la part d’experimentació, observació, pensament científic… amb material de l’entorn natural: llavors, sorra, escorça, aigua… i també material de laboratori: microscopis, lupes, pipetes…). També disposem de taules sensorials, taules de llum i altre material com: Claus, imants ,ampolles, pots, embuts, coladors, espàtules, cistelles, balances, mesuradors, sedassos, gomes elàstiques, pedres, xeringues, comptagotes, safates, diferents materials ( arròs, mill, pasta, farina, sal…), sorra tova…..

PLÀSTICA (aula de I4): Aquest espai serà d’expressió lliure a través de diferent material: pintura, aquarel·la, fang, roba, fusta, material natural, cartró, papers… i també diferents tècniques: estampació, collage, pintura, dibuix, modelatge…

Volem fomentar la sensibilitat artística personal, no “estereotipada”. Amb material i tècniques diverses, seleccionant, interpretant i composant, els nens i nenes ens mostren diferents aspectes de si mateixos: què pensen, quins sentiments tenen i com veuen la realitat que els envolta.

 Per la construcció d’aquest ambient a part de material fungible (colors, pintures, ceres toves, coles, tisores, punxons,…) caldrà elements que afavoreixin i propiciïn aquesta expressió:

Cavallets de pintura, fang, pasta de sal, plastilines vàries, eines per manipular, cartrons, retalls de roba, paperets, serpentines, plantilles, oueres, cartolines, cordills, fils, vetes, fulls de colors, purpurina….

JOC SIMBÒLIC (aula de I3): Aquest ambient intenta reproduir i representar la vida real i el món dels adults.  Aquest ambient anirà canviant per procurar diferents situacions de representació. Algunes parts, com ara la cuina hi seran sempre (amb aliments i estris reals o simbòlics), però d’altres podran canviar-se: la botiga, zona de maquillatge i disfresses, la consulta del metge….).

Els infants transformen la seva imatge per crear nous personatges i escenificar històries fantàstiques amb els diferents llenguatges. Juguen a representar diferents rols imitant accions de la vida quotidiana  i establint relacions entre ells.

Els alumnes, a través del joc simbòlic, poden expressar-se, comunicar-se i intercanviar vivències, experiències i desenvolupar els seus propis processos globals d’aprenentatge.

PSICOMOTRICITAT (aula de Psico): Els objectius que es pretenen treballar i adquirir en aquest ambient són:

  • desenvolupar les seves habilitats corporals
  • ajudar a tenir control emocional 
  • desenvolupar habilitats de relació amb els altres i el seu entorn. 
  • Potenciar el moviment lliure dels nens i nenes. 
  • Ser capaç d’orientar-se a l’espai.
  • Potenciar la psicomotricitat amplia

Quan entren a l’aula es treuen les sabates i es mouen per la sala amb mitjons.

 CLOENDA DELS AMBIENTS

Un cop acabat i recollit l’ambient per part dels alumnes implicats es realitza una petita assemblea. La finalitat de l’assemblea és el treball de la llengua oral (a més d’altres aspectes com el respecte per les aportacions dels altres, saber escoltar, saber esperar per no parlar tots a la vegada…)

 TALLERS

Els tallers són una forma de treball diferent pels nens, tant a nivell organitzatiu com tècnic. Es tracta de fer agrupacions d’alumnes de diferents edats i portar a terme unes activitats curriculars de manera més lúdica.

El fet de que els tallers es realitzin tot barrejant alumnes de diferents edats, comporta ampliar l’àmbit de relació humana del nen més enllà del propi curs, fent que hagi de treballar, compartir un material i un temps amb nens d’altres edats i mestres de diferent classe i d’aquesta manera el nen assoleix aspectes bàsics de la sociabilitat com poden ser el respecte entre ells i els educadors, actituds de col·laboració, recerca d’interessos comuns, etc., així com també aspectes d’autonomia i responsabilitats.

Entenem per tallers, una organització d’activitats educatives on hi ha un ordre, unes regles, unes estructures que han de respondre a les necessitats i interessos de l’infant.

  • Els realitzem 2 dies a la setmana

Farem tres grups i cada un d’ells anirà a un taller.

  • Un dia a la setmana hi hauran 3 tallers: música, contes/minimons, jocs de taula.
  • Un altre dia a la setmana hi hauran 3 tallers: robòtica, cuina i emocional/hort.

Aquests tallers seran rotatius i els grups hauran d’anar cada setmana a un taller fins que hagin anat a tots. Per tant, els alumnes no podran escollir on volen anar i els grups seran fets per les mestres.

PROJECTES

Un projecte és la manera d’organitzar un conjunt d’activitats al voltant d’un tema.

Quan fem un projecte, els nens comprenen i assimilen millor els coneixements perquè són capaços d’interpretar, de relacionar, de trobar sentit a la realitat que els envolta, i d’aquesta manera fer que el coneixement sigui més significatiu i funcional.

Els projectes inclouen totes les activitats que permeten resoldre els dubtes o descobrir allò que volem: lectures, visites i sortides, xerrades amb personatges convidats, entrevistes a experts, recerca per Internet o en una biblioteca, experimentació, observació directa o amb instruments, investigació,… I també les activitats amb què expressem les conclusions a què arribem: resums, mapes conceptuals, murals, exposicions orals, gràfiques…

TREBALL D’AULA

El treball d’aula estarà coordinat per la tutora de cada grup classe la qual en serà la màxima responsable tot i que ha de tenir ajuda de tot l’equip de mestres.

Parteix dels diferents eixos que ens marca el currículum d’infantil, les tres àrees curriculars, però sempre partint de les necessitats, motivacions i interessos dels nens i nenes d’una manera vivencial i significativa, tot buscant la flexibilitat i transversalitat d’aquestes i que potenciïn el pensament crític i reflexiu.

DESCOBERTA D’UN MATEIX

Esquema corporal:

Dos vegades al llarg del curs (octubre i maig) l’infant realitzarà un dibuix del seu esquema corporal (cap, cos i extremitats) per veure la seva evolució durant la seva escolaritat (des de I3 fins a 6è).

 Educació emocional:

Al taller emocional, els contes que s’hi expliquen generalment treballen aspectes com valors, sentiments, emocions… A més, cada mestra a la seva aula té en compte aquest treball a l’hora d’escollir els contes que explica, en la gestió de conflictes…

 SORTIDES

El divendres a la tarda de cada setmana fem una sortida per l’entorn. Algunes sortides són proposades per les mestres i d’altres les proposen els propis alumnes. Les sortides són internivells (I3-I4-I5). En cas de mal temps fem altres activitats conjuntes al porxo i a l’entrada del menjador: construccions, jocs tradicionals, manualitats…

 

Educació primària

Les bases que caracteritzen la nostra escola són:

Matemàtiques a+a+ /Rutines/ Projectes  

I d’aquesta manera ho marquem en els nostres horaris a l’aula on es segueixen els següents principis: 

  • Primers 30 minuts del matí a rutines de llengua
  • Treball sistemàtic de mates i llengua
  • Hores de projectes 

RUTINES

Cada dia al matí es dediquen els primers 30 minuts a treballar rutines de llengua (una setmana de castellà i una de català). 

Molts dels/les nostres alumnes, quan comencen l’escolaritat, porten una motxilla personal de llengua oral escolar força buida i és l’eina essencial que necessitaran al llarg de tota la vida escolar.

No hi ha cap alumne/a que no en necessiti més de llengua oral, tots i totes han d’omplir la seva motxilla personal de llengua oral escolar més i més, per això l’hem de prioritzar.

Si des de l’escola s’arriba a tenir clar que la llengua oral escolar és l’eina essencial que fa servir l’alumnat per ordenar el pensament, per entendre el que escolten, per comprendre el que llegeixen i per expressar-se, segur que la situaran en el lloc central del procés educatiu. L’alumnat la treballaran al llarg de tota l’escolaritat, a totes les hores, i l’aprendran a fer servir.

A la mainada li cal una motxilla personal de llengua oral escolar ben farcida, una motxilla ben plena de vocabulari i estructures orals que li permetin construir un sòlid edifici d’expressió i raonament.

A primària ja tenen més bagatge de llengua oral i per això es dediquen aquests 30 minuts a crear una base sòlida d’ortografia i gramàtica. 

Aquest treball es realitzarà a través d’un text que es presentarà el primer dia de la setmana. S’anirà treballant al llarg de tota la setmana i en ell hi caldrà treballar els continguts de cada cicle de manera bàsica per anar-los assolint correctament. 

LLENGUA 

Les llengües, a part de treballar-les durant les rutines matinals, les trobem totalment integrades en els projectes. És  aquí on es van treballant les tipologies de textos (si cal fer cartells, cartes, descripcions…) i es reforcen amb una o dues hores de treball sistemàtic setmanal dins l’horari. La millora de l’escriptura s’entén com un procés i per això es treballen les característiques d’adequació, coherència, cohesió, ortografia i presentació.

Dins del projecte és molt important que l’alumnat escrigui. Per aquesta raó es fa un seguiment escrit per part de cada alumne/a amb forma de diari També és recomanable fer fitxes d’avaluació del treball, del treball en grup. És important que prenguin consciència de les seves actuacions (relació amb el grup, ordre, actuar amb autonomia, constància, esforç en el treball…)

En referència al pla lector, dins l’horari hi trobem quatre sessions de 30 minuts a primària. D’aquestes 4 sessions en destinarem 3 a lectura a l’aula. 

La sessió que falta s’intenta que es dugui a terme a la biblioteca 

A més el poble disposa d‘una biblioteca municipal que intentem visitar amb regularitat.

PROJECTES

És tota la base del nostre treball a l’escola. 

Partim sempre d’una pregunta marc: 

  • Pot ser a partir dels interessos de l’alumnat sorgits de converses, del treball d’aula, pati…
  • Plantejada pel mestre, equip de mestres, cicle, escola….

Aquesta pregunta es pot provocar de diferents maneres:

  • Anant al pati
  • Joc de pistes
  • Participant a una activitat que hi tingui relació
  • Pel·lícula
  • Caixa d’objectes
  • A partir d’una conversa
  • Xerrada 

Un cop ha sorgit la pregunta, es fa un mural a l’aula ben visible. En aquest mural hi anotarem la pregunta. El REPTE que es presenta en el projecte serà RESPONDRE la pregunta.

NO NOMÉS ES BASA EN CERCA D’INFORMACIÓ (cercar informació ha de ser una part molt petita del projecte i, en els més petits, pot ser la mestra qui presenta la informació) sinó que cal resoldre el repte per altres vies. S’ha d’investigar:

  • Demanar ajuda als experts
  • Experimentar
  • Fer maquetes
  • Fer enquestes

Un cop hem respost a la pregunta central, i a totes les altres categories/preguntes que han anat sorgint es fa una clausura del projecte. Aquesta clausura pot ser de moltes maneres, alguns dels exemples són:

  • Presentació TIC (power point, prezi, genial.ly…)
  • Mural
  • Maqueta
  • Video
  • Representació
  • Convidant pares
  • Explicar a altres alumnes de l’escola. 

SORTIDES:

Les sortides que es realitzen es vol aconseguir que siguin el màxim de relacionades amb els projectes que es treballin a l’aula. És per aquesta raó que no es decidiran fins que s’hagi escollit el projecte i, sempre que es pugui, es compartiran amb la resta de cicle/etapa. 

MATEMÀTIQUES: 

El claustre de l’escola des del curs 2017-2018 forma part del grup de Rosa Sensat a+a+, amb Josep Callís. La filosofia del grup se centra en utilitzar la matemàtica com a recurs d’innovació i transformació educativa, així com entendre-la com a eina de formació personal i social vers una mentalitat crítica i democràtica. A través d’aquesta reflexió, es vol potenciar el canvi conceptual de la matemàtica (aprofundint en una metodologia més activa, vivencial i lúdica) i el procés metodològic i didàctic del seu aprenentatge, tot treballant des d’un enfocament interdisciplinari.

Seguint així aquest enfocament qualsevol contingut matemàtic passa per les fases següents:

Intentem que les matemàtiques vagin lligades al projecte que es treballa a cada aula. També hi ha unes hores de treball sistemàtic setmanal que es dediquen a treballar continguts matemàtics i càlcul mental que difícilment sortiran en els projectes (mínim 2 hores de treball sistemàtic de continguts i 1 hora de càlcul mental setmanal).

D’aquesta manera treballem el càlcul:

Suma en arbre

 

Suma en arbre 2

 

Suma amb reglets

 

Suma amb reglets 2

 

Resta amb reglets

 

Resta en arbre

 

Resta amb reglets 2

 

Resta en arbre 2

 

Multiplicació nombres una xifra

 

Multiplicació nombres dues xifres

 

Multiplicació 1 xifra reglets

 

Multiplicació 2 xifres reglets

 

Divisió

 

Divisió no exacte

 

EDUCACIÓ FÍSICA:

Una educació física innovadora i crítica demana metodologies actives, dinàmiques i reflexies, que afavoreixin la formació de l’alumnat més competent, responsable i creatiu. En l’àrea d’educació física ens centrem principalment en un treball cooperatiu. Partim d’una metodologia activa que situa l’alumne en funció de les seves necessitats i del seu desenvolupament. 

Les unitats didàctiques plantejades al llarg del curs tenen aquest caire perquè creiem que aquest és el mètode que s’adequa als i a les nostres alumnes i en el món en el que vivim. Val a dir que l’escola participa en el programa de formigues cooperatives, un projecte cooperatiu que engloba i reforça la manera de fer de l’àrea d’educació física. 

ANGLÈS:

L’anglès s’introdueix a P5 i es continua treballant fins a 6è. Amb els alumnes més petits es busca el treball de les rutines bàsiques del seu dia a dia mitjançant cançons, flashcards (imatges), jocs… Es crea un context conegut, oralment,  per obtenir un bon aprenentatge. 

El procés d’aprenentatge es fa des de l’entorn proper i conegut fins a situacions difícils i formals. Això significa que l’alumnat comença a aprendre a través de situacions comunicatives quotidianes, reals, amb els companys i la mestra (per exemple, demanar la goma a un company) per tal de tenir una bona gestió del llenguatge oral que els permeti comunicar-se amb fluïdesa. Per aconseguir això, la mestra d’anglès parla sempre exclusivament en aquesta llengua (tant sigui a l’aula, al pati, en les excursions…) i, a més a més, hi ha una auxiliar de conversa present que dona suport durant una part de la classe (un o dos dies a la setmana depenent de l’edat) a tots els cursos.

Els materials utilitzats, així com les seves produccions lingüístiques, són més complexes a mesura que van creixent. Aquestes sempre parteixen dels coneixements i inquietuds prèvies de l’alumnat. En relació amb aquesta idea, l’alumnat desenvolupa les estratègies bàsiques d’aprenentatge relacionades amb les TIC i altres recursos (es fan exposicions orals, presentacions utilitzant el Google drive, manualitats, experiments…).

Avui en dia, s’ha convertit en una necessitat el poder parlar i escriure en almenys una llengua estrangera, per aquest motiu el nostre objectiu com a escola és preparar al nostre alumnat per parlar, escriure i comprendre l’anglès tot desenvolupant la competència lingüística de la manera més vivencial possible.

MÚSICA:

Des de fa molts anys l’escola va apostar per la participació a La Cantània, cada dos anys. Cantània és una cantata en directe, una experiència musical única on es potencia el cant coral, la cooperació i el respecte.

Aquest curs 2019-2020 hem canviat l’instrument que es treballava a l’escola i hem passat de la flauta dolça a la melòdica, per tal de poder començar a 3r de cicle mitjà i aconseguir el so correcte de les notes que es toquen des del primer moment.

Ambdues experiències (Cantània i flauta melòdica) s’hauran de valorar, donat que la Cantània s’ha de treballar durant moltes sessions de música de cicle superior i pel que fa a la flauta melòdica com s’ha introduit i treballat.

A educació infantil la música forma part de les rutines diàries de totes les aules (cantar el “Bon dia”, “Pastoret d’on vens”, “Nyam, nyam”…) a més d’una sessió de música setmanal.

PLÀSTICA*:

La plàstica la trobem durant les hores de projecte a través de dibuixos, maquetes, plànols, construccions… i també dins dels tallers que es duen a terme els divendres.

Els nens i nenes de cicle inicial treballen els continguts de visual i plàstica en els tres tallers proposats:

  • taller “storytelling” (en anglès)
  • taller “arte” (en castellà)
  • taller d’experimentació

Els grans (cicle mitjà i superior) tenen tres tallers en els quals treballen els diferents continguts de visual i plàstica:

  • taller de plàstica
  • taller de marqueteria
  • taller d’experimentació