Les Bee-bot són unes abelles robot que tenen un sistema de programació simple, executen moviments cap endavant, cap endarrere, fan girs cap a un costat o cap a l’altre segons les ordres que prèviament els hem indicat mitjançant els botons del panell que tenen a la seva part superior.
Normalment s’utilitzen per fer-les desplaçar per damunt d’unes estores amb quadrícules de 15 cm2, disponibles en diferents temàtiques, però es poden fer múltiples activitats amb o sense estores, ja que podem optar per experiències més diverses que potenciin l’aprenentatge per descobriment.
Amb aquestes simpàtiques abelles robot podem treballar la lateralitat, la percepció espacial i la coordinació. La robòtica infantil, a més d’afavorir el pensament computacional dels infants, també ens permet treballar altres continguts curriculars des d’una perspectiva pràctica i motivadora.
CONTINGUTS
- Orientació espacial amb el propi cos.
- Exploració de moviments en relació a un mateix, els altres i els objectes.
- Domini progressiu de la coordinació.
- Organització progressiva de la lateralitat a través de la programació de les Bee-bot.
- Programació d’una Bee-bot per arribar a un punt concret i realització d’hipòtesis sobre el seu recorregut.
- Verbalització dels processos i els resultats durant les sessions de robòtica infantil, tot valorant les aportacions dels altres.
- Construcció de la noció de quantitat i la seva representació.
- Aplicació d’estratègies de càlcul i iniciació en la mecànica de la suma.
- Comunicació a través del codi matemàtic durant el joc amb les bee-bot.
METODOLOGIA
És important que, prèviament a l’inici de l’ús de les Bee-bot es facin activitats de desplaçament amb el propi cos dels infants, per exemple una activitat on els infants hagin d’arribar a un punt determinat mitjançant passos endavant o endarrere, fent girs o pivotant sobre una quadrícula de cèrcols. D’aquesta manera es facilita la comprensió del panell que disposa la Bee-bot durant les activitats d’iniciació.
A més, abans de començar a utilitzar les estores quadriculades, els infants realitzen activitats d’experimentació lliure amb els robots, per a que així ells mateixos descobreixin com funcionen i amb això facin un aprenentatge més significatiu.
Quan ja s’han iniciat a l’ús de les Bee-bot amb les estores quadriculades es pot enriquir l’activitat mitjançant l’ús de targetes de seqüència o escrivint els símbols de les ordres de la programació que van fent en una pissarra.
Tot aquest seguit d’activitats potencien l’adquisició de vocabulari i exercitació de l’expressió oral. A més afavoreix el treball en equip i la cooperació entre companys i companyes, ja que el diàleg, el mètode científic i l’aprenentatge per assaig i error hi són presents en tot moment.