LA DESCOBERTA DE LES LLETRES

Els infants durant la seva estada a l’escola hauran d’anar adquirint aprenentatges que els ajudin a entendre i interactuar amb el món que els envolta.

Un d’aquest aprenentatges serà la descoberta i ús del codi escrit. És per això, que a les aules d’infantil són diverses les propostes que es plantegen als infants per poder familiaritzar-se amb les lletres; tan en el reconeixement d’aquestes com en la seva producció.

Per iniciar-se en aquesta descoberta i començar a donar-hi significat, no hi ha millor manera que amb allò que els hi és més proper: el seu nom. Per això, a l’aula seran diverses les activitats relacionades amb el nom dels infants i també, amb les lletres que formen l’abecedari.

Escriure el nom dels companys/es per poder-ho prendre a casa i ensenyar-ho als familiars, buscar i aparellar el nom per la classe, modelar o escriure les lletres, descobrir què hi posa, … Són algunes de les activitats que s’han realitzat aquest inici de trimestre a l’aula de P4.

CONTINGUTS

• Iniciació a l’ús de la lectura i l’escriptura.
  • Exploració i ús dels materials elaborats a l’escola per a la realització de les activitats.
  • Familiarització i reconeixement del nom dels companys/es.
  • Adquisició progressiva de nous coneixements i habilitats gràfiques.
  • Satisfacció per les descobertes i els progressos assolits, ja sigui de manera individual o en grup.

METODOLOGIA

S’aprèn fent, per això és necessari plantejar situacions d’aprenentatge que permetin als infants interpretar i representar. Seguint aquestes premises, l’aula s’organitza de la següent manera: en un mateix espai/temps es proposen diverses activitats. Els infants poden de manera lliure però organitzada,  anar desenvolupant-les segons el seu interès i motivació. Algunes requereixen un treball individual, així com constància i atenció, d’altres afavoriran el treball en equip i la cooperació entre iguals per aconseguir un objectiu comú. La motivació, l’atenció, la curiositat i la maduració serà la clau que marcarà el ritme en que cada infant adquireix els nous aprenentatges.