Història

L’escola de Vilanova del Vallès és tan antiga com la pròpia institució escolar. Va sorgir com un servei cap una comunitat amb identitat pròpia que trobà normal l’escolarització conjunta dels seus infants perquè els seus pares també hi feien la vida conjuntament. L’escola a Vilanova del Vallès ha estat alhora conseqüència i garantia de continuïtat de la cohesió social dels seus habitants.

Durant tot aquest temps, el poble, amb la col·laboració de les autoritats educatives, ha anat proveint els espais físics que en cada període s’han considerat més adequats d’acord amb les possibilitats del moment.

En el curs 1925-26 es construeix un edifici que aglutina nens i nenes fins el 1930. Més endavant es traslladen les nenes en diferents locals del poble, fins que es construeix l’escola de nenes cap l’any 1956.

L’any 1967 es crea el Parvulari que acull nens i nenes de 4 i 5 anys. El local és cedit pel Sr. Bartomeu.

L’any 1970 es fa el nou edifici escolar amb dues aules. El curs 1976-77 es construeixen dues aules més. En el mateix any, amb el nom A.E.M. (Agrupació Escolar Mixta) comença la coeducació. S’abandona l’edifici de nens i, tots, nens i nenes, ocupen les quatre aules noves que estan junt a l’antiga escola de nenes. Els cursos s’agrupen: P-4 i P-5; 1r, 2n i 3r; 4t i 5è; 6è i 7è ; i 8è. Hi ha més o menys 100 alumnes i 5 mestres.

A principi dels anys vuitanta es comença a fer notòria la manca d’espai i comencen els primers contactes des de l’escola amb el Departament d’Educació per tal de fer palès la falta d’instal·lacions, i es sol·licita una aula de Serveis Múltiples i Complementaris.

En el curs 1981 la comunitat educativa, pares, mestres i A.M.P.A., sol·liciten l’ensenyament en català i passem a ser Escola Catalana.

Amb la constitució de Vilanova del Vallès, l’any 1984, com a municipi autònom i amb l’entrada del nou consistori, les reivindicacions escolars són assumides per l’Ajuntament, i aquest comença a treballar per trobar la solució millor i més ràpida.

Les gestions, però, van més lentes que els canvis, i a l’any 1988 es veu que la primera solució de complementarietat ja no és vàlida i que ens cal una escola nova.

Continuen els contactes amb el departament d’Educació sobre aquest nou plantejament i s’aconsegueix un acord de començament de la primera fase de l’edifici escolar per l’any 1989. Un cop fets els plànols i quan s’està parlant de detalls de la construcció, la Generalitat es fa enrera i s’instal·la substitutòriament el primer aulari prefabricat, segons ens diuen a nivell provisional i tot esperant la nova escola.

La matrícula va creixent, i és així que en el curs 1993-94 s’instal·la el tercer prefabricat que permet poder fer front a les necessitats. Tots els espais de l’escola queden ocupats, fina i tot la petita biblioteca.

Per al curs 1994-95 es torna a sol·licitar un altre prefabricat que ens arriba pels volts de Nadal.

La comunitat educativa de Vilanova del Vallès no ha deixat ni un moment de reivindicar una escola digna pels seus nens i nenes i es veu finalment recompensada en el curs 1998-99 quan comencen les obres. L’escola nova s’inaugura l’any 2000.

Amb tot, la dinàmica de creixement demogràfic no s’atura i, aviat, una altra vegada, cal gestionar nous espais escolars. L’Ajuntament planifica una doble actuació: construirà un parvulari de 6 aules per al nostre centre, i també  crearà una nova escola al municipi.  Substitutòriament, i de manera provisional, es gestiona la instal·lació de 2 mòduls: el primer per al curs 2004/05 i el segon al curs 2005/06.

Aquest nou parvulari s’inaugura al gener del 2006 i, simultàniament, amb la col·laboració i implicació de tothom, es programa la posada en funcionament del nou CEIP per al curs 2006/07.