Educació Artística – Visual i Plàstica

Les dones i l’art 

Tot va començar el curs passat quan un alumne em va preguntar si no hi havien dones artistes, que mai no n’havíem estudiat cap.

Tenia raó. Jo, seguint les figures més representatives de la Història de l´Art, no hi  havia caigut en que no sortia cap artista del gènere femení.

Al llarg de l’estiu, vaig començar  a preparar-me per poder reparar aquesta errada tan grossa.

Vos heu fixat mai que l’adjectiu ¨geni¨ no existeix en femení?

No en tenim de dones ¨genies¨a la Història, tampoc a la Història de l´Art , és clar. Sabem que Leonardo Da Vinci fora un geni. Que Picasso fora un geni. Sabem que Miguel Angel va ser un geni. I Velázquez, i Lope de Vega,  i Joanot Martorell, i  Cervantes, i Eistein, i Shakespeare., i… i….i…..

Però no en tenim cap de¨genia¨.

L´Història té un deute amb les dones. També els llibres d’Història , els llibres de text, els Museus …

Per això, aquest curs, he volgut presentar als nens i nenes algunes de les grans dones  artistes, que malgrat tenint la Història en contra, han estat tan valuoses que la seva obra ens ha arribat fins a  nosaltres.

Amb Educació Infantil estem treballant a la il·lustradora i naturalista anglesa de finals del s. XIX BEATRIX POTTER.

Gran observadora i amant de la Natura no va poder entrar a estudiar Botànica pel fet de ser dona i va haver de lluitar molt perquè li publiquessin el seu primer conte escrit i il·lustrat per ella mateixa. El seu primer treball va tenir molta  acceptació i a partir d’aquí va començar a guanyar els seus primers diners pel seu treball.

Va ser la creadora del popular personatge de conte Petter Rabit.

Al Cicle Inicial treballem SONIA DELAUNAY.

El seu nom va ser Shara Stern, rusa. Pintora i dissenyadora dels  s. XIX i XX que es va casar a París amb el també  pintor Robert  Delaunay   perdent el seu nom de soltera i prenent el cognom del seu home.  Va ser una artista molt important de l´Art abstracte .

Juntament amb el seu marit,  va crear un estil pictòric propi anomenat Simultaneïsme que ella va portar als seus dissenys  de roba i a d’altres objectes d’ús quotidià. Als llibres d’història sempre es relaciona la seva obra amb la del seu marit, i no va ser fins després de la mort de Robert que li va arribar el reconeixement individual com artista.

Al Cicle Mitjà treballem CLARA PEETERS, pintora flamenca del Barroc ( s. XVI-XVII) nascuda a Amberes i morta a La Haya.

Considerada una de les iniciadores del gènere Natura Morta als  Països Baixos. Molt  virtuosa en el domini de la tècnica, pintava a l’oli.

Es va caracteritzar per amagar el seu autoretrat a les seves composicions la qual cosa li van copiar després molts autors.

Hem de dir que, aleshores, les dones  que volien pintar s’especialitzaven en Natura morta degut a que no podien entrar a les acadèmies de pintura. L’estudi de l’anatomia oficial sempre s’ha estudiat del natural amb una figura masculina com a model i les dones no podien entrar a dibuixar cossos nus.

Al cicle Superior estem treballant LITA CABELLUT.

Aquesta artista multidisciplinar ha tingut més sort que les artistes anteriors perquè va nàixer ja a la nostra època, l’any 1961, tot i així, la seva vida no ha estat fàcil.

Aquesta dona és gitana, nascuda  a la Província d´Osca, però la seva família va emigrar a  Barcelona com tantes i tantes famílies  a la dècada dels 60 i 70.

Va tenir una infantesa molt difícil visquent pels carrers i demanant almoina juntament amb els seus germans. Finalment va ser adoptada per un matrimoni adinerat de Barcelona amb el que s’ha criat i que li van donar una formació excel·lent.

Va estudiar a Amsterdam i actualment viu i treballa als Països Baixos.

És un exemple d’esforç i de superació personal

Artista multidisciplinar treballa a l’oli sobre llenç, dibuix sobre paper, escultura, fotografia,  poesia, poesia visual…

Actualment, és l’artista espanyola més cotitzada en subhastes només superada per Juan Muñoz i Miquel Barceló.