Lo nostre pati “ERA……ÉS……SERÀ”

Ara que hem agafat una mica de perspectiva i després de l’eufòria del moment, ens adonem que tot aquest projecte va començar fa gairebé dos anys…

Com va començar tot?

Després que membres de l’equip de mestres assistís a una formació sobre Els Espais d’Aprenentatge del Pati, va sorgir el neguit de donar un nou enfocament a l’ús que estàvem fent d’aquest espai a la nostra escola. Malgrat que el projecte ens feia molta il·lusió, la realitat d’aquell curs no ens va permetre tirar-lo endavant.

Paral·lelament, la mateixa inquietud va sorgir en un grup de mares i pares que van anar treballant en la idea d’un nou pati. En aquest moment es crea la comissió “Lo 9 Pati”. Un cop la seva idea va prendre forma, van venir a presentar-la al claustre de mestres. Imagineu-vos quina sorpresa més agradable! Comptàvem amb un recolzament i un motor impulsor per endegar el projecte.

Com que la iniciativa que ens proposaven anava d’acord amb la línia pedagògica de l’escola, vam acceptar la proposta i vam començar a treballar-la conjuntament. En aquell moment, es va presentar el projecte de renovació del pati a tots els membres de la comunitat educativa i, després d’aprovar-se en Consell Escolar, vam començar a coordinar-nos.

Com es desenvolupa el projecte?

El nostre desig era que els nens i nenes fossin els protagonistes del procés de canvi. Per això, vam plantejar el projecte com a Setmana Cultural: “Lo Nostre Pati”. Aquesta activitat es va distribuir en quatre blocs: Lo pati és…, Lo pati era…, Lo pati serà… i Construcció de prototips.

En Lo pati és… vam donar als infants l’oportunitat de manifestar què era el pati per ells en el moment de començar el projecte. Van expressar moltes emocions i sentiments que van plasmar en uns cartells que es van incloure en el mural d’aquest bloc que havia creat l’assessora de plàstica.

A Lo pati era… vam aprofitar per fer una mirada al passat i investigar com havia estat el pati. Ens va sorprendre gratament conèixer lo important que havia estat aquest espai per al poble. Les famílies guardaven un munt de records, tant en vivències com en fotografies.

I, amb Lo pati serà…, va arribar el moment de la imaginació i la creativitat. Cada infant va dibuixar què li agradaria que hi hagués al nou pati i ho van exposar a la resta de companys. A partir d’aquests dibuixos es van agrupar els alumnes per interessos: esports, cuineta,  circuits… Es va començar a experimentar amb diferents materials per poder elaborar els prototips amb l’assessorament de la professora del Màster Oficial en Paisatgisme MBLandarch de la Universitat Politècnica de Catalunya.

Quan van arribar els alumnes del màster, els nens i nenes els van explicar les activitats que s’havien dut a terme i van connectar ràpidament i amb molt entusiasme amb el nostre projecte. A partir d’aquí, per grups d’interessos i amb el suport d’uns quants pares i mares voluntaris, els estudiants van dirigir la creació de les maquetes d’allò que els alumnes havien escollit: vaixell pirata, cabana, sorral amb circuit de troncs, hort, espai de “relax”, cuineta i pista de jocs.

Finalment, cada grup va presentar la seva maqueta a la resta de companys i es va fer una votació per decidir quins projectes es construirien aquell cap de setmana.

Com es fa realitat el projecte?

El dissabte, la comissió de “Lo 9 pati”, juntament amb l’equip del màster, va enllestir l’organització i la planificació de la jornada de treball del diumenge amb la resta de famílies i col·laboradors. L’endemà, tot i que el temps no ens va acompanyar, va ser un èxit de participació i cooperació i es va fer realitat el què els nens i nenes havien imaginat.

Què és el pati?

Els mestres creiem fermament que el pati és un espai més d’aprenentatge, de creixement personal, de relació…, un espai que els nostres alumnes ens han definit de la millor manera possible:

El pati és un santuari i un desig de diversió.

És un lloc on vivim molts sentiments.

El pati és passar-s’ho bé amb els amics i compartir rialles.

Imaginació: que estem en un submarí, que hi ha una cabana, a buscar   tresors.

Un lloc per a tots amb racons especials on apareixen moltes emocions: diversió, alegria, tristesa, enuig, ràbia, calma, por, estimació.

Un lloc divertit i d’alegria.

Lloc on imaginem, compartim i vivim coses amb los amics: jocs, cases, grans aventures…

El pati és una zona per jugar i passar-ho molt bé tots junts.

És un lloc per aprendre: a mirar, a fer números, a moure’ns, a fer experiments, traç…

És un lloc per estar tranquils i tenir aire lliure.

El pati és un somni fet realitat.

És un moment de descans per passar-ho molt bé i divertir-nos.

El pati és un lloc ple d’energia on som lliures.

Lloc per créixer llavors, plantes, arbres…

Un lloc per jugar amb llibertat amb els amics.

El pati són 30 minuts de diversió 110% pura i dura.

És un cel ple de meravelles, de desitjos i il·lusions.

Juguem amb la sorra, la pala i el “cubo”, a fer trens, al pilla pilla, a la cuineta, a fer pastissos…

El pati no és només un lloc per divertir-se, sinó un lloc amb història.