Esmorza bé, esmorza saludable!

ESMORZA BÉ, ESMORZA SALUDABLE!

Hola, som la classe de Cicle Mitjà de l’escola Marcel·lí Domingo i us volem  explicar el projecte que hem iniciat aquest curs sobre els esmorzars saludables a l’escola.

El títol del projecte és:“esmorza bé, esmorza saludable”.Els objectius que ens hem fixat són:

• Promoure uns esmorzars saludables.
  • Variar els esmorzars a l’hora del pati.
  • Reduir els aliments poc saludables que contenen molts greixos, sucres i additius que són nocius per a la nostra salut.

Què és un aliment no saludable?

Un aliment no saludable és tot tipus d’aliments que porti un excés de sal, sucre i/o greixos.

Perquè el sucre és dolent?

El consum de qualsevol beguda amb sucre afegit o un altre edulcorant calòric, és elevat en el nostre entorn, sobretot en infants i joves. Per això un consum elevat s’associa amb una mala qualitat de l’alimentació amb la l’obesitat i un risc més elevat de patir problemes de salut crònics (sobretot cardiovasculars, diabetis i càncers).

Les begudes ensucrades són les que contenen sucres afegits com ara begudes energètiques.

• Sabíeu que si us mengeu unes galetes dinosaures us mengeu set culleradetes de sucre?

Perquè la sal és dolenta?

La sal és un condiment alimentari format per clorur de sodi. El consum excessiu de sal es relaciona amb més prevalença d’hipertensió arterial, infarts, ictus,càncers d’estomac i mortalitat en general.

Un aliment té molta sal quan té 1,25gr o més grams de sal per cada 100gr, i porta poca sal quan té 0,25gr o menys per cada 100gr de l’aliment.

I què passa amb la brioixeria?

Per una banda la brioixeria industrial són aquests grups d’aliments relacionats amb una mala qualitat de la nostra dieta.

Ja que aquests aliments comporten una aportació elevada de sucre,sal, greixos malsans i altres substàncies i components poc recomanables. Això fa que, com més productes ultra processats es consumeixen, més risc hi ha de patir malalties i trastorns com la hipertensió,diabetis, obesitat i alguns tipus de càncer.

Per l’altra banda la brioixeria forma part dels nostres esmorzars, berenars i festes de manera moltfreqüent, però no hauria de ser-ho.

La causa d’això probablement sigui el seu baix cost i la facilitat per adquirir-la al costat de qualsevol escola.

Els experts recomanen consumir-la de manera ocasional, és a dir, de tan en tan, en ocasions especials… no setmanalment i molt menys diàriament.

A més, el seu consum diari acaba substituint a altres aliments més nutritius i beneficiosos per al nostre desenvolupament.

Les etiquetes dels productes.

Durant el projecte hem après a  llegir les etiquetes  dels productes. En aquestes està el valor nutricional de l’aliment. Com ara els hidrats de carboni, els sucres, la sal, la fibra,els greixos i moltes altres coses.

Els productes de la brioixeria industrial contenen molts sucres i greixos, aproximadament un 80%.

Per exemple les “Oreos” porten 38g  de sucre,29’8g degreixos i 0’90mg de sal.

Sabeu quants grams de sucre i a al “nesquik”?

Al “Nesquik” hi ha 75g. de sucre per cada 100g. Això vol dir que un pot de 400g conté 300g de sucre!

Què és una alimentació  saludable?

Un esmorzar saludable poden ser fruits secs, làctics, entrepans i fruita fresca.

La fruita fresca és bona perquè porta vitamines, minerals i fibra. Catalunya produeix una gran varietat de fruita fresca (pera, poma, préssec, nectarina, albercoc, taronja, cireres, etc…).

La fruita s’ha de rentar bé per tal de poder-la  consumir, si escau, amb la pell.

Un entrepà al dia en qualsevol àpat és una opció saludable, depenent del tipus de pa i els ingredients que s’utilitzen, pot ser una solució molt pràctica per resoldre un esmorzar, un berenar o, fins i tot, un dinar o un sopar.Els entrepans porten, bàsicament, hidrats de carboni, proteïnes i precisament aquestes últimes són la part més versàtil, ja que ho podem combinar amb diversos aliments.

Hi ha aliments que, a més de proporcionar valor nutritiu, ens ajuden a no tindre tantes malalties.

Alguns dels exemples són:

• Les fruites seques perquè el tipus de greixos que contenen poden pervenir l’aparició de malalties del cor, són molt fàcils de menjar i es poden portar amb una carmanyola.
  • Els làctics descremats o amb greixos modificats (amb omega 3),perquè cal evitar els greixos continguts ala llet i als productes làctics (principalment els saturats). El consum de productes descremats pot millorar la prevenció de malalties cardiovasculars.

Per acabar…

Per últim, us farem un petit resum sobre tot el que hem fet durant aquet projecte.

Lo primer que vam fer va ser apuntar tot el que sabíem sobre els esmorzars saludables. Quan ja en sabíem una mica vam buscar informació sobre el sucre, sal, brioixeria envasada, i la brioixeria artesanal.

Vam explicar a la classe el que havíem après. Desprès volíem saber què portaven els alumnes per esmorzar a l’escola, per aquest motiu vam fer una graella dels esmorzars saludables, vam repartir-les per tota l’escola i durant 10 dies van apuntar el que esmorzaven. Més tard vam analitzar les dades amb el següent resultat.

Ens a agradat molt estudiar aquest projecte i ara esmorzarem més saludable.

Classe de Cicle Mitjà