Setmana Cultural

Aquest maig, des del dia 28 fins l’1 de juny, l’Escola ha celebrat la Setmana Cultural dedicada a la Festa Major. Hem gaudit d’uns dies molt especials.

A continuació us presentarem  el programa d’activitats. Moltes d’aquestes compten amb  la participació d’entitats i col·laboradors de Tivissa, que amb les seves aportacions ens han ensenyat moltes coses i ens han fet xalar molt.

Divendres 25: Visita sorpresa!

El divendres 25 de maig per la tarda vam sentir sonar pels altaveus de l’escola una música de festa major. Tots vam sortir al “hall” i allí vam rebre una sorpresa: ens visitava la Colla de Gegants del Barri d’Avall. Però encara hi havia més sorpreses! Els gegants i els caps grossos ens van vindre a veure.

A continuació, en Ricard, el Josep, el Vicens, en Joan i l’Eloi ens van explicar que els cap de la geganta i el gegant són de fusta, pesen uns 60 kg i que tenen uns 168 anys. Mentre els van anar muntant i vestint ens deien moltes coses. Vam veure com són per dins i vam descobrir les potes que tenen per plantar-los o les peces per col·locar les espatlles i fer-los ballar. Quan el geganters els porten hi veuen per una reixeta que hi ha al vestit. S’han de cuidar perquè estiguin tan bonics; també els pentinen. L’any passat van assistir a moltes trobades geganteres. Ens van reconèixer que és pesat desfilar i fer-los ballar perquè pesen força, però que els hi agrada molt i es diverteixen.

Aquell dia no els va poder fer ballar al pati perquè feia molt vent, i podien caure però ens els van deixar tota la setmana a l’Escola.

Dilluns 28: Comencem amb el pregó

El dilluns 28 pel matí tocava fer la presentació de la XXVI Setmana Cultural  i  aquest any havia de ser un pregó. La nostra pregonera  va ser la Sra. Mª Carme Bordera.

La Mª Carme ens contà els seus records de la Festa Major de Tivissa. Ens va dir que sempre li ha agradat molt la celebració de les festes. Va fer una comparació de com han anat canviant els actes de les festes amb els anys. Ens va cridar l’atenció que ens digués que quan era jove s’ho passaven molt bé, malgrat no tenir massa diners, però ella igualment en té molt bon record. També ens va comentar que quan era jove va ser pubilla de les festes. Ens va animar a que ens ho passéssim molt bé a les FESTES.

Dimarts 29:  Els Gegants del Barri d’Avall tenen història HISTORIA

El dimarts 29 pel matí vam rebre la visita de Joan Maria Marqués. Ell va ser, durant cinquanta anys, Cap de Colla dels Gegants de la Colla del Barri d’Avall, encara que mai els ha portat perquè es necessita molta força. En Joan M coneix molt la història dels gegants. Ens va parlar de la seva arribada des de Tortosa. També ens va dir que són dels més bonics de Catalunya. Ens va explicar que per una Colla són molt importants les trobades geganteres. Vam veure moltes fotos i una era de quan els van pujar  a Sant Blai. Joan Mª ens va regalar una làmina amb dibuixos dels gegants. I ens va dir que a les festes sortíssim a saludar els Gegants per la Festa Major.

Dimecres 30: A la Serra d’Almos fan gegants

El dimecres 31 ens va visitar la Puri Cervera, que fa molts anys va ser mestra de plàstica a l’Escola.  Aquest dia va tornar perquè ella i el seu marit fan gegants i caps grossos al seu taller de la Serra.

Vam estar molt atents escoltant els passos que es segueixen per fer un gegant: des de que es fa el motlle fins que es pinta. Tots el que ens deia ens ho ensenyava amb coses que portava.

També ens va ajudar a diferenciar els diferents tipus de gegants. Ens va senyalar que el seu origen va ser  les processons de Corpus Cristí.

Vam aprendre molt i, al final, ens vam poder provar caps grossos que duia de mostra.

Dijous 31:  Estrena de teatre

El dijous vam assistir a l’estrena de l’obra de teatre “Ens trobem a Madagascar”.

La companyia teatral era la dels alumnes de 5è que, a més, eren els autors de l’obra.

Enhorabona companys, l’estrena va ser un èxit.

Exposició a la biblioteca

A la Biblioteca de l’escola hem muntat una petita exposició amb els objectes i material que les famílies ens han deixat.

A  l’exposició de la Biblioteca hem pogut
observar una col·lecció de programes de
festes, que van des de 1949 a 2017. Hem pogut veure coses curioses: alguns estan escrits en castellà, tenien poquíssimes pàgines, sempre hi hagut futbol… Va ser interessant fullejar-los.

Divendres 1: Últim dia de festes

El divendres pel matí vam tenir un jornada d’activitat física amb una gimcana dissenyada pels mestres d’educació física. Vam xalar moooolt!

Per la tarda,  i per anar tancant la nostra Festa Major, vam començar ballant  la jota de Tivissa amb la MeritxelI Margalef i més balladores (la Montse Perelló, la Rosita Samarra, la Rosita Piñol i la Roser Bargalló). Primer, ens van ensenyar, amb molta paciència, els passos de la jota i, per últim, vam ballar-la. Què divertit va ser!

A continuació, i com ens van prometre, va venir la Colla de Gegants del Barri d’Avall a fer-los ballar al pati de l’escola. Ens va agradar molt i els vam aplaudir súper fort.

I l’últim acte de la nostra Festa Major va ser ballar  la Dansa de Tivissa tots junts.

Ei! I després de tant exercici ens feia falta  un bon gelat per agafar forces.

Alumnes de Cicle Mitjà